Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

U2 er ute

Katta er ute av sekken. På tross av plateselskapets grundige sikkerhetstiltak hadde ikke U2 vernet godt nok om sine favorittbiter. Deres første album på fire år, «How to Dismantle an Atomic Bomb», dukket i løpet av helga opp på Internett. Med et par tastetrykk kan du laste ned albumet to uker før det slippes for salg.

Nå er det selvfølgelig ikke første gang dette skjer med en profilert artist. Hiphop-utgivelser framskyndes stadig vekk, og allerede på fredag blir det offisiell utgivelse av Eminems nye plate - noen dager før termin. U2-lekkasjen markerer enda et steg i retning nettanarki. Med ny datateknologi musikkbransjen begynne å tenke nytt.

U2 ER OGSÅ

et band som tar den nye nedlastingsteknikken på alvor. For et par uker siden lanserte bandet en helt egen iPod. For rundt 2400 kroner kan man nå kjøpe en special edition svart iPod med bandmedlemmenes autografer gravert inn i metallet. For tusen kroner ekstra kan kjøperen også få med seg en spesialpakke med over 400 U2-låter til å laste inn på iPoden. Eventuelt restmateriale kan kjøpes på iTunes. «Hvis den nye plata vår lekker ut på Internett legger vi den ut på iTunes umiddelbart», hevdet Bono tidligere i år. Nå er det vel bare et spørsmål om tid før man kan kjøpe hele «How to Dismantle an Atomic Bomb» på nettserveren. Jo fortere albumet dukker opp på iTunes, jo fortere får bandet demmet opp for eventuelle økonomiske tap.

SELV HEVDER U2

at lekkasjen oppsto da den nyinnspilte plata ble stjålet tidligere i høst. At tyvene ventet i et par måneder for så å slippe albumet to uker før releasedatoen er hendig for bandet som nå opplever en enorm forhåndshype. Nyhetsverdien av en slik lekkasje er enorm. Med bandets interesse i teknologiske nyvinninger kan man jo også spekulere i om det ikke er bandet selv som har arrangert lekkasjen. Kanskje noen endelig har tatt teknologien så seriøst at de har begynt å tenke nytt. Og et band som har solgt over 120 millioner album på verdensbasis har jo råd til å teste ut alternative markedsføringsstrategier.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media