U2s gjenopplivning låter ekstremt dødt

Før brydde folk seg i alle fall - i positiv eller negativ retning.

PÅ'N IGJEN: U2 ga i går kveld plutselig ut sitt 13. studioalbum - på Apple-lanseringen.
PÅ'N IGJEN: U2 ga i går kveld plutselig ut sitt 13. studioalbum - på Apple-lanseringen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Det er fort gjort å anmelde fenomenet U2 foran musikken når det kommer en ny plate fra den kanten. Bagasjen deres er omfattende både på og utenfor scenen. Som pop-pionerer, politiske ambassadører, konsertfenomen og den auraen som medfølger når man er verdens største band.

Så om man skal ta det første først. Hva er egenverdien av «Songs of Innocence» som en pop-plate i 2014? Først og fremst låter den ekstremt dødt, om man kan si det på den måten.

Det kan virke som om bandet har gått i studio med en håndfull ideer, så har de sammen med produsentene (for det meste Danger Mouse) flikket og fiklet så mye med dem at de har glemt hvor de kom fra.

Det er nemlig veldig lite som minner om en ektefølt formidlingstrang her. Plata har også fint lite å melde av nye innfallsvinkler.  Det handler stort sett om iscenesettelse av gamle ideer. De perlende gitarekkoene fra «Where The Streets Have No Name» og fraseringer fra «With Or Without You» dukker opp der det behøves, sånn i tilfelle noen skulle glemme hvor U2 kom fra.

Men de gjør også noen spede forsøk på å henge seg etter dagens mer visjonære popaktører. «This Is Where You Can Reach Me Now» går Arctic Monkeys danse-indie i næringen. Og det låter ikke helt bortkastet, selv om de naturlig nok mangler noe av viriliteten og villskapen til førstnevnte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer