Ualminnelig kjedelig normal

Trendy normcore? Nei, ingen vil være normal når alle andre er det.

INGEN SUKSESS:  Å være alminnelig i streite klær fra Gap har vært greit, bare ikke når det er blitt moderne. Foto: NTB Scanpix
INGEN SUKSESS: Å være alminnelig i streite klær fra Gap har vært greit, bare ikke når det er blitt moderne. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Hjulvisp? Helt normalt! Slik lød Stabels parodi på Dagbladets sexspaltister Inge & Sten i hine hårde dager. I det danske parets øyne var alt tillatt, og derfor helt normalt. Og da var det jo greit for de fleste.

I våre dager er det derimot en dødssynd å være normal. Normal er alminnelig og dermed kjedelig. Det har nylig den verdensomspennende amerikanske kleskjeden The Gap får erfare. Stikk i strid med alle årstidsprognoser har salget av The Gaps klær stupt i hele november og inn i julehandelen. Eksperter forklarer fenomenet med The Gaps storslåtte annonsekampanje der budskapet kort og godt lyder «Act Normal». Underforstått: Kle deg alminnelig.

Hva nå det måtte være? En trend? Et nytt motediktat? Paris sier at i år skal vi kle oss streit?

I annonsene og TV-reklamene poserer Anjelica Huston og yngre skjønnheter i hvite skjortebluser, T-skjorter, kakibukser, jeans og slike klær som The Gap alltid har solgt, uten at noen har påberopt seg å følge en motetrend. Men nå gjør de akkurat det; for det angivelig siste hotte i trendbransjen kalles «normcore». Altså dønn alminnelig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer