FINE FOTO: Fotografiene i den nye serien «Kule ting» er søte, rørende og ofte fulle av bevegelse.
FINE FOTO: Fotografiene i den nye serien «Kule ting» er søte, rørende og ofte fulle av bevegelse.Vis mer

Uansett hvor høyt du hopper, kommer du alltid ned igjen

Forunderlige hverdagsfakta for småbarn.

ANMELDELSE: Førskolelærer Sondre Harvik Bjaberg og journalist og standupkomiker Håkon Forfod Sønneland har stukket hodene sammen og laget en ny fakta- og fotobokserie for barn fra to til fem år. De lykkes godt.

Hverdagsfakta
Bøkene handler om kule ting, eller rettere sagt om kul kunnskap.

To gjennomgangsfigurer presenterer kunnskapen, som akkompagneres av fotografier, ofte av barn i aksjon.

Uansett hvor høyt du hopper, kommer du alltid ned igjen

Selv om enkelte fakta ikke skårer høyt på originalitet, som «alle mennesker promper,» er det stort sett både interessant og forunderlig hverdagsfakta som preger boksidene: «Du kan ikke kile deg selv så du ler på ordentlig.»

God strategi
Sammenstilling av forskjellige fakta kan raskt virke tilfeldig.

Forfatterne har løst utfordringen ved å begrense seg til noen fagområder. Grovt sett konsentrerer de seg om kategoriene natur (naturlover, kroppen og dyr) og språk/begreper:

«Uansett hvor høyt du hopper, kommer du alltid ned igjen,» faller i første kategori, mens «Pinner kommer fra trær, men det gjør ikke fiskepinner,» befinner seg i den andre. Av og til blandes også kategoriene: «En vaffelplate kan ha fem hjerter. Du har bare ett.»

I alle sitatene ser vi hvordan motsetningen brukes som et pedagogisk og strukturelt grep; for å skape undring i leseren, og dynamikk i teksten.

Full fart
Bøkene stimulerer til samtale og nærhet mellom barn og voksen.

Uansett hvor høyt du hopper, kommer du alltid ned igjen

At mer tvilsomme fakta legges inn, fungerer også fint: «Hvis du leter etter en leke, finner du den alltid på det siste stedet.» Slike «fakta» er et godt springbrett for diskusjon.

Fotografiene tilfører mye, og veksler mellom det raffinerte og rørende. Ofte er de sjarmerende fulle av bevegelse - ikke helt ulikt målgruppa.