Uansvarlig skolerangering

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SKOLE: Dagbladet brakte 13. november en stor oversikt over «10 på topp»- og «10 på bunn»-skoler, basert på poengsummer på de nasjonale prøvene. Oppslaget er et grelt eksempel på uansvarlig og skadelig bruk av de nasjonale prøvene.

Først og fremst er det skadelig fordi det setter elever i gapestokken. Det elever trenger for å kunne lære, er å oppleve riktig balanse mellom krav og mestring og å få god veiledning og oppmuntring til hjelp i arbeidet. Alle kan ikke nå like langt, men alle må møte forventninger som de kan strekke seg etter, og få hjelp til å nå så langt det er mulig. Nasjonale prøver skulle være et hjelpemiddel for skolene i læringsarbeidet.

Misbruk av den typen Dagbladets oppslag representerer bidrar ikke til å støtte skolenes faglige arbeid med å styrke undervisningen, det bidrar tvert imot til å gjøre skolenes arbeid vanskeligere.

Å gi skoler vinner- og taperstempel har vært forsøkt i mange land, på ulikt grunnlag. Vi kjenner ikke til noe tilfelle der slik rangering har bidradd til at elevene faktisk lærer mer. Det finnes derimot en rekke eksempler på at rangering har bidradd til marginalisering og utstøting av elever, og dermed til i sterk grad å redusere deres læringsmuligheter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer