Uavgjort i kampen om frokost-seerne

Oslo (NTB): Kampen om frokost-seerne endte uavgjort mellom NRK og TV 2 etter den første uka med NRK Morgennytt på lufta. Begge selskapene hadde en markedsandel på 44 prosent i snitt.

- Dekningstallene for NRK Morgennytt er meget oppmuntrende. Av de i alt 430.000 seerne som så fjernsyn i tidsrommet NRK Morgennytt varer var hele 303.000 seere innom NRKs nye morgensending, sier informasjonssjef Hans Hjellemo i Fjernsynets informasjonsavdeling.

I den første uka med NRK Morgennytt økte markedsandelen til NRK1 for hele døgnet med 3 prosent fra foregående uke, til 35 prosent i snitt.

Hjellemo mener tre forhold kan ha bidratt til denne økningen: NRK Morgennytt, NRKs regionale sendinger på dagtid og friidretts-VM i Sevilla.

- Tallene er langt i overkant av hva vi forventet, uttaler fjernsynsdirektør Hans-Tore Bjerkaas.

Sammensetningen av seere viser at NRK Morgennytt har den høyeste andelen av seerne i de yngste aldersgruppene fra 12-19 år og 20-34 år, tidligst om morgenen. I aldersgruppen 20-34 år har NRK Morgennytt kapret litt under 80 prosent av de som ser TV rundt klokka 07. Senere på morgenen jevner markedsandelene seg mer ut for å øke noe i TV2s favør etter klokka 09.

UAVGJORT: Seerne fordeler seg likt mellom TV2 og NRKs morgensendinger.