Uavgjort i vitsekrigen

BERGEN (NTB): I vitsekrigen mellom Norge og Sverige er stillingen uavgjort, sier verdens fremste vitenskapelige ekspert på vitsekriger mellom ulike folkegrupper, den engelske professoren Christie Davies.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- At Norge som det minste av de to landene holder så godt stand i denne vitsekrigen er helt eksepsjonelt på verdensbasis, sier professoren. Davies er også meget klar på at verdens sympati i denne «krigen» ligger hos Norge.

I alle slike «kriger» der en nasjon eller gruppe lager vitser om hvor dum en annen nasjon eller gruppe er, vinner alltid den største. Sverige har vunnet over Finland, Frankrike over Belgia, England over Irland, Canada over Newfoundland og København over Århus. Utfallet er avhengig av tre ting: økonomi, språk og krigsinnsats.

- Norges suksess i vitsekrigen med Sverige henger sammen med at oljen har gjort Norge til det rikeste av de to landene. Dermed slipper nordmenn å emigrere til Sverige for å ta seg jobb der, slik mange finner har måttet gjøre. Norge er heltene i Europa. Landets velstand gjør at det har råd til å stå utenfor EU, mens Sverige ikke hadde råd til det og måtte ydmykt trygle om å få komme inn, sier professor Davies.

Krigshistorie

- Holdning og handling under siste verdenskrig spiller også en viktig rolle for utfallet av slike vitsekriger. Hele verden vet at Norge sto opp og kjempet mot nazismen, og at Sverige samarbeidet med tyskerne i en slik grad at de i praksis støttet Hitler, sier Davies.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer