Merkevare: Hva mener du om energien i begrepet fotball?

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Merkevare: Hva mener du om energien i begrepet fotball? Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVis mer

Ubehjelpelig fotballundersøkelse

Mye går galt når Norsk Toppfotball kartlegger merkevaren norsk fotball.

Meninger

Det kom en epost med link til et spørreskjema om norsk fotball. Antakelig kom den fordi jeg har lagt igjen epostadressen i forbindelse med billettkjøp til kamper i eliteserien i fotball.

For tiden gjennomfører nemlig norsk fotball en kartlegging av «merkevaren» (hva ellers?) norsk fotball. Jeg ser for min del på fotball og ikke på en merkevare. Men siden det ante meg at her hadde atter en gang et konsulentbyrå tjent gode penger på å sy sammen et spørreskjema av ringe kvalitet, var det med betydelig interesse jeg åpnet linken.

Mange av spørsmålene var for meg - og for de fleste andre vil jeg tro - enten uinteressante eller uten mening eller begge deler. Dessverre var det ikke noe sted å krysse av for «ingen mening», og hvis man lot spørsmål stå ubesvarte, som mange av dem i bunn og grunn fortjente, ble man strengt nektet å gå videre til neste side.

Dermed måtte jeg lide meg gjennom å krysse av hvor enig eller uenig jeg er i påstander som

«Norsk fotball fremstår for meg som energiske (positiv energi)» 
«Norsk fotball fremstår for meg som engasjerte (glød)»
«Norsk fotball fremstår for meg som ærlig»
«Norsk fotball fremstår for meg som nytenkende»

Rent bortsett fra å merke seg en salig blanding av flertalls- og entallsformer av norsk fotball, hva svarer man på sånt? Jeg er uskker på hva positiv energi er for noe, det er helt på siden av det vokabularet jeg er fortrolig med. I den grad jeg likevel skjønner hva som menes, finnes det vel både positiv og negativ energi både på banen og tribunen, avhengig av om det blir seier eller tap. Forskjellen mellom energi og engasjement er heller ikke umiddelbart åpenbar.

Til sist synes jeg ikke at norsk fotball er spesielt nytenkende (heller ikke når de lager markedsundersøkelser), men det er jeg stort sett såre fornøyd med. Fotballen er heldigvis meget forsiktig med å gjøre omfattende endringer. Om jeg svarte at norsk fotball ikke fremsto som nytenkende, ville det altså fort blitt tolket som kritikk, mens jeg mener det er en klok strategi.

Jeg leverte nå undersøkelsen, til tross for at mange av resultatene helt sikkert vil være umulige å gi en meningsfull fortollkning. Så ble jeg sittende å tenke som jeg ofte har gjort:

Det finnes store og innflytelsesrike organisasjoner som betaler betydelige beløp for å produsere langt på vei meningsløse data. Og det finnes firmaer som lever godt av å selge slikt tøv.