Ubetalelig tv

NUPI-Forsker Espen Barth Eide tror Live 8-målet om å utrydde verdens fattigdom er naivt. Men han tror arrangementet vil påvirke G8-landene.

Barth Eide leder avdelingen for internasjonal politikk ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI).

-  Jeg tror absolutt at Live 8 kan ha en innvirkning på G8-landene. Vi har en global offentlighet og popkulturen er en del av den, sier forskeren til Dagbladet på telefon fra London.

Han understreker at det er først i ettertid vi får vite hva slags effekt maratonkonsertene kommer til å få for utviklingslandene.

På forhånd er det enkelt å fastslå at konsertene kan få store konsekvenser for artistene. Det ligger nemlig et enormt markedspotensial i TV-sendingene. Den tolv timer lange sendingen vil kunne sees av 5,5 milliarder mennesker, 85 prosent av verdens befolkning.

-  Denne sjansen kan jo ikke kjøpes for penger, sier Jarle Thalberg, radio- og TV-direktør i mediebyrået Carat.

Han tror likevel at artistenes innsats er oppriktig.

a-ha er et av bandene som kanskje får sin opptreden på lufta fra Berlin. Mye står på spill.

-  For et band som skal tilbake på musikkarenaen, kan en sånn sending være det som gir dem en ny sjanse, mener Thalberg. a-has skjebne ligger i BBCs hender. Den britiske TV-kanalen bestemmer hvilke band som kommer på lufta og ikke.

-  Det kan åpne for spekulasjoner om interessekonflikter i forhold til hvilke artister som kommer på og hvilke plateselskaper som får mest promo for sine artister, sier Thalberg, som mener at det er de mest populære artistene som bør få mest sendetid.

Barth Eide mener målet om å utrydde fattigdommen er naivt.

-  Men jeg synes man skal ha det som mål likevel. Det blir jo det samme som med full barnehagedekning. Jeg tror ikke på at vi får det med det samme, men vi må ha det som mål likevel.

LIVE-KLAR: Lørdag står initiativtaker Bob Geldof i bresjen for tidenes tv-overførte konsertgalla - Live 8.