UDI-ledere på PR-kurs

55 ledere i Utlendingsdirektoratet (UDI) skal lære seg å takle mediepresset. Det medieutsatte direktoratet annonserer nå etter gode PR-tips. - Ledere bør snarest lære seg å se på journalisten som en venn og ikke som en fiende, sier Terje Svabø i Dinamo.

Det stadig økende mediepresset har ført til at UDI har satt av drøyt 200000 kroner for å gi sine ledere medietrening. Organisasjonen arrangerer en åpen anbudskonkurranse, og samtlige informasjonsbyrå Dagbladet snakket med i går, viste stor interesse for oppdraget.

UDI har ansvaret for at norsk innvandrings- og flyktningpolitikk blir gjennomført slik det norske folk og politikerne har bestemt. Da de to iranske flykaprerne fikk oppholdstillatelse på humanitært grunnlag, var sinnene i kok og alle mediene omtalte saken.

- Bør friste alle

Den tidligere NRK-veteranen Terje Svabø sitter i dag på andre siden av bordet, som informasjonsrådgiver i Dinamo. Han mener UDIs mangfoldige arbeidsoppgaver bør friste alle PR-medarbeidere i å jobbe med organisasjonen. Han gir følgende generelle råd: Vær kort og presis - Det er ikke stor forskjell på innholdet i budskapet om man snakker med TV2 eller Dagbladet. Men man bør vite at tv er et kolossalt ubarmhjertig medium, fordi en uttalelse på tv dreier seg ofte om sekunder. Det gjør at alle må spisse sitt budskap for å høres i dagens mediedebatt. Kjenn saken - Du må kjenne alle sakens irrganger slik at du ikke blir overrasket når Dagbladet neste dag avslører nye og ubehagelige saksforhold. Det betyr at du må kunne stole på medarbeiderne dine. Ikke hold kjeft - Direktoratets oppgave er å opplyse offentligheten om det arbeidet de gjør, så jeg vil ikke anbefale å holde kjeft. De må hele tida kunne forsvare de beslutninger som er tatt. Opptre troverdig - Noen ganger er det nesten like viktig hvordan du sier det, som hva du faktisk sier. Det viktigste er likevel at du over tid viser at du står for noe, og at du har gjort et solid arbeid.

- Enhver som jobber i UDI eller i andre utsatte posisjoner, bør snarest lære seg å se på journalisten som en venn og ikke en fiende, sier Svabø.

På Dagbladets ringerunde til PR-rådgivere kom det også fram at det er viktig å innrømme feil. Det er om å gjøre å komme på offensiven igjen, selv om det ser håpløst ut.

- Hvis man prøver å skjule noe, er man ofte ille ute. Da IKEA-milliardær Ingvar Kamprad ble konfrontert med sin fortid i nazistmiljøet, sa han følgende til journalisten: «Ja, det stemmer, og det er faktisk verre enn som så,» sier Nils M. Apeland i Apeland Informasjon.

Mye å lære

Informasjonsrådgiver Are Sauren i UDI sier at mediestormen rundt flykaprerne ikke er den direkte årsaken til at lederne nå sendes på mediekurs.

- Gjennom lang tid har vi jobbet med en informasjonsstrategi som går ut på å desentralisere informasjonsansvaret i organisasjonen, sier Sauren i UDI.

PS: UDI har trolig mye å lære. I annonsen som UDI rykket inn i avisa, står informasjonssjef Geir Løndal oppført med feil telefonnummer. Han var i tillegg bortreist, og ikke å få tak i.