KLARE FOR NORD-KOREA: Det slovenske bandet Laibach skal i august spille foran rundt 2000 mennesker i Nord-Koreas hovedstad. Arrangør Morten Traavik (med gitar) tror det kan bygge bruer, mens kritikerne er mer redd nordkoreanerne bare skal brukes som rekvisitter i et forsøk på publisitet. Foto: Luka Kase, privat
KLARE FOR NORD-KOREA: Det slovenske bandet Laibach skal i august spille foran rundt 2000 mennesker i Nord-Koreas hovedstad. Arrangør Morten Traavik (med gitar) tror det kan bygge bruer, mens kritikerne er mer redd nordkoreanerne bare skal brukes som rekvisitter i et forsøk på publisitet. Foto: Luka Kase, privatVis mer

Uenighet om Laibachs opptreden i Nord-Korea

Arrangøren mener Nord-Korea er klare, men kritikerne stiller spørsmål ved PR-faktoren.

(Dagbladet): Onsdag ble det annonsert at det slovenske bandet Laibach, som første vestlige pop-/rockeband, skal spille i Nord-Korea.

Tidligere har bare klassiske artister sluppet over grensa, men nå skal det totalitære regimet være klar for industriell rock fra Øst-Europa.

Det hevder arrangør og kunstner Morten Traavik.

Kritikerne mener på sin side at dette gagner bandet mer enn den nordkoreanske befolkningen, og at landet ikke er så åpent som Traavik skal ha det til.

- Bygget tillit Morten Traavik har i mange år hatt samarbeidsprosjekter med Nord-Korea.

- Dette kom ikke ut av det blå. Jeg har jobbet i mange år med å bygge tillit til dette landet, og prøver nå å utvide rammene, forteller han til Dagbladet.

Traavik har laget videokunst med nordkoreanske musikere som framfører a-ha-låta «Take on Me», arrangert 17. mai-feiring i Pyongyang og satt opp «Kardemomme by» på festspillene i Bergen med elever fra en nordkoreansk musikkskole.

Kulturrådet vedtok i mars å støtte projektene hans med 3,5 millioner kroner hvert år i tre år.

LIVE I PYONGYANG: Promobildet Laibach bruker for å illusrtere at de skal spille i Nord-Korea. Foto: Laibach
LIVE I PYONGYANG: Promobildet Laibach bruker for å illusrtere at de skal spille i Nord-Korea. Foto: Laibach Vis mer

Kunstneren forteller at Laibach ikke var i tvil da han spurte om de ville spille for nordkoreanere.

- De synes dette var midt i blinken for et band som dem. Landskapene og det universet som er Nord-Korea, er nært beslektet det de selv har jobbet med, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han kom i kontakt med bandet da de spurte han om å regissere videoen til singelen deres, «The Whisteblowers».

Traavik synes Nord-Korea-konserten er et naturlig steg for både ham og bandet.

- Skal ett vestlig band bygge broen til den nordkoreanske scenen, må det være Laibach. De har en estetikk og sound ved seg «som passer landet».

Blir dokumentar Laibach startet opp i 1980, og har siden både provosert og fenget publikum rundt om. De lager industriell rock, men har også gjort egne versjoner av sanger fra Queen og The Beatles.

Traavik mener de ikke er så totalitaristiske som de virker utad. Det samme hevder han om landet som nå åpner for å la dem spille.

- På overflata kan begge parter virke totalitære. Militærparadene til Nord-Korea kan minne om Det tredje rikets, og Laibach har tatt i bruk symboler som kan knyttes til nazismen. Vesten reagerer på grunn av vår historie, men begge parter har mer ved seg enn bare militante ansikter, hevder han.

VENN AV NORD-KOREA: Morten Traavik har flere ganger vært i det som anses som verdens mest lukka land. Her med gitar og en militæroffiser i Nord-Korea. Foto: Privat
VENN AV NORD-KOREA: Morten Traavik har flere ganger vært i det som anses som verdens mest lukka land. Her med gitar og en militæroffiser i Nord-Korea. Foto: Privat Vis mer

Han mener det bare er tull at de bare skal spille for «håndplukkede» nordkoreanere, og at publikum blant andre vil bestå av studenter ved landets største musikk-konservatorium.

Traavik og Laibach har allerede begynt å øve på konserten. Det skal framføres 19. og 20. august i en konserthall i Pyongyang, og lista over sanger inneholder alt fra nordkoreanske popsanger og hits fra egen stall.

Det er startet innspilling av en dokumentar, som ifølge Traavik følger bandets reise til Nord-Korea. Den anslås å være ferdig på vårparten 2016.

- Et stunt Laibach-ekspert og skribent Kristian Bjørkelo mener dette bare er et stunt fra bandets side, og tror det gagner dem mer enn publikummerne i Nord-Korea.

- Det problematiske med Libachs stunt er at dette handler mer om dem enn hva det illustrerer for verden. «Se på oss, nå gjør vi noe vågalt igjen» er nok tankegangen her, mens publikum nesten blir brukt som rekvisitter, forteller Bjørkelo.

Han tviler på at Nord-Korea er så åpent og fritt som Traavik skal ha det til.

- Et land som opererer med konsentrasjonsleirer, og hvor ingen ting skjer uten godkjenning fra regimet, kan ikke kalles åpent, mener han.

Til dette sier Traavik følgende:

- MANGEL PÅ YTRINGSFRIHET: Sun Heidi Sæbø har selv vært i Nord-Korea, og mener det er langt fra så fritt som Traavik skal ha det til.
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
- MANGEL PÅ YTRINGSFRIHET: Sun Heidi Sæbø har selv vært i Nord-Korea, og mener det er langt fra så fritt som Traavik skal ha det til. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

-Absolutt alt er et PR-stunt om man velger å se på det slik.

- Alt i regi av regimet Sun Heidi Sæbø ga tidligere i år ut dokumentarboken «Kims lek», en historie om Nord-Korea fortalt gjennom en mystisk forsvinningssak som hadde sitt utspring i Oslo på 70-tallet.

Sæbø er leder for Dagbladets nyhet- og samfunnsavdeling, og har selv vært i Nord-Korea. Dette i forbindelse med research til boka.

Hun mener Traavik har et feilaktig inntrykk av landet.

- Jeg tror at en som pleier nær kontakt med regimet, lett blir eksponert for sidene av landet som regimet vil at du skal se. Det samme gjelder turistene som tar turen. Det kan føre med seg mye positivt at de åpner opp for turisme og kulturutveksling, men vi står like fullt igjen med et land med total mangel på ytringsfrihet, og som kan sende deg i fangeleir dersom du bruker mobiltelefon, mener Sæbø.

Når det kommer til det musikalske aspektet, hevder hun at alt av musikk i landet er propaganda. Til og med Spice Girls-etterlikningene.

- Det nordkoreanske regimet har en langvarig tradisjon med å reise rundt på skoler og plukke ut de barna som er flinkest til å synge og danse, og som har et pent utseende. Disse barna blir sendt på spesialiserte akademier for musikk og dans, men dette er jo bare en forlenget arm av regimet, forteller hun og fortsetter:

- De opptrer i militærparader og synger tekster fulle av propaganda til ære for lederne. Jentegruppene i tettsittende uniformer og høye støvletter er også i regi av regimet, forteller hun.  

Hun tror derimot ikke bandets symbolbruk blir noe problem.  

- Da jeg var i Nord-Korea, visste de ikke hvem Elvis var engang. Det er derfor ikke gitt at de forstår den vestlige symbolbruken, og det kan derfor hende at det ikke blir noe problem, mener hun.