UTFORDRENDE: Wenche Myhre bommer med sin versjon av «Striking». Alle foto: TV 2
UTFORDRENDE: Wenche Myhre bommer med sin versjon av «Striking». Alle foto: TV 2Vis mer

Uff da, Wenche. Dette kler deg ikke!

Vi anmeldte TV 2s «Hver gang vi møtes» låt for låt.

TV: I kveld er det sangeren oig låtskriveren Unni Wilhelmsen (44) som kan sitte rolig og avslappet og nyte de andres tolkninger av hennes låter. Hun har gitt ut seks studioalbum med engelsk tekst og ett på norsk. Hun fikk et brakgjennombrudd med låta «Won't Go Near You Again» fra debutalbumet «To Whom It May Concern» (1996) - som ga henne to Spellemannpriser. Dette mener Dagbladet om de andre artistenes tolkninger:

Admiral P: «Everyone's Honesty» (Unni Wilhelmsen)
Admiral P har lagd en norsk versjon av en av Unnis mest slitesterke låter. Det kler ham godt at han nå synger mer enn han «pratesynger», og refrenget er fengende og funker helt ok (kjærlighet rimer jo på ærlighet!). Men det er tidvis vanskelig å oppfatte hva han synger om - bortsett fra at han har snudd på teksten og fått den til å handle om Unni. Ordene drukner liksom i kompet. Som vanlig er det reggae som ligger i bunnen, men i light-utgave - med steelgitar som «bonus». Låten blir likevel flatere enn originalen, og det går litt ut over dynamikken. Men som vanlig når det gjelder Admiral P, feelgood-faktoren er høy!

HEDRES: Unni Wilhelmsen er kveldens hedersgjest i «Hver gang vi møtes».
HEDRES: Unni Wilhelmsen er kveldens hedersgjest i «Hver gang vi møtes». Vis mer

Jørn Hoel: «Won't Go Near You Again» (Unni Wilhelmsen)
Dette var Jørns siste sjanse før duettene som avslutter årets runde, siden han er siste hedersgjest neste lørdag. Og endelig slår han til! Også han har oversatt Unni, og han gjør det mer direkte og enkelt - med bare pianokomp. Her viser han seg fra sin beste side. Førsteelskeren vi har savnet har våknet, og han legger igjen litt av seg sjøl i sangen. Det er en vanskelig sang å ta, fordi den er selve signaturen til Unni. Derfor gjør han lurt i å gjøre den helt annerledes - enda mer nedtonet og melankolsk enn Unni sjøl gjør den. Og, han klarte det Unni ikke har fått til, å oversette sangen til norsk!

Ravi: «Perfectly Allright» (Unni Wilhelmsen)
Ravi hadde sin store kveld forrige lørdag, og klarer ikke helt å leve opp til sitt nyvunne rykte som følsom tolker. Her blir det mer mekanisk enn følsomt i mer kjent Ravi-stil. Han snakkesynger låta - på norsk - i en rapvariant i countrydrakt. Pluss for god tekst, i jeg-form, sjøl om det blir så mange ord at han nesten blir andpusten. Det blir i overkant mye oppramsing, men den blir framført med glimt i øyet!

NYDELIG, EVA! Eva Weel Skram legger hele seg i sin tolkning av en av Unni Wilhelmsens fineste låter, «Anything 'Bout June» og får ain andre sekser i denne «Hver gang vi møtes»-sesongen.  Alle foto: TV 2
NYDELIG, EVA! Eva Weel Skram legger hele seg i sin tolkning av en av Unni Wilhelmsens fineste låter, «Anything 'Bout June» og får ain andre sekser i denne «Hver gang vi møtes»-sesongen. Alle foto: TV 2 Vis mer

Eva Weel Skram: «Anything 'Bout June» (Unni Wilhelmsen)
En av Unnis fineste låter tolkes fabelaktig av Eva, som ruller inn sin andre sekser denne sesongen. Hun forteller at Unnis «Definitely Maybe» (1997), som denne er hentet fra, var hennes aller første cd. Det slår an tonen for en ny framføring fra Eva som glitrer. Hun legger hele sjela si i sangen, og får også brukt stemmen for hva den er verdt. Kveldens beste arrangement tar ut det beste i låten, og det kler Eva å synge mer neddempet, følsomt og sårere enn vi er vant til å høre henne. Hun gjør maks ut av en i utgangspuktet flott låt, og får betalt for det.

Wenche Myhre: «Striking» (Unni Wilhelmsen)
Nå blir det personlig. Sangen handler om Unnis tidligere samboer, nå avdøde Terje Borg, og hans familie. Den hadde fortjent en bedre behandling enn dette. Et underlig låtvalg, men Wenche skal i utgangspunktet ha ros for at hun våger seg på en låt som er ganske avansert og derfor ikke lett å ta. Dessverre kler dette hamskiftet verken henne eller stemmen hennes. Det blir stakkato og masete, og hun sliter enda mer med diksjonen enn forrige gang hun sang på engelsk. Det kommer i veien for teksten. Du må synge på norsk eller tysk, Wenche! Du blir aldri noen troverdig rocker, heller - og det er egentlig helt greit. Du har så mange andre kvaliteter du bør rendyrke.

ÅPNER: Admiral P åpner kveldens «Hver gang vi møtes» på TV 2 med en flørtende sang til Unni - på norsk.
ÅPNER: Admiral P åpner kveldens «Hver gang vi møtes» på TV 2 med en flørtende sang til Unni - på norsk. Vis mer

Henning Kvitnes: «Natta sola» (Unni Wilhelmsen / Terje Borg)
Mer feelgood. Dette er en sang som åpenbart betyr mye for Unni, ikke minst fordi teksten er skrevet av Terje Borg - hentet fra hennes eneste album på norsk. Det kan ikke gå gærent når Henning kjører den gjennom sin egen musikalske kvern - tilbakelent og countryinspirert. Kanskje kan den en gang bli Lofotens nye« nasjonalsang», som Unni håpet på da hun og Borg skrev den. Unni forteller at hun har hatt det så travelt med andre prosjekter at hun ikke har skrevet en ny låt på fem år. Dette bør gi henne inspirasjon til å sette av tid til det.

Neste lørdag er Jørn Hoel hedersgjest.

UNNI PÅ NORSK: Ravi er tilbake i sitt vante univers med sin norske versjon av «Perfectly Allright».
UNNI PÅ NORSK: Ravi er tilbake i sitt vante univers med sin norske versjon av «Perfectly Allright». Vis mer