AMOK MED KIRKENS PENGER: Lista over Limburg-biskopens ufattelig dekadens og eksklusive innfall er fremdeles under utarbeidelse. Men den foreløpige sluttsummen ligger omkring 320 millioner kroner. Foto: NTB/Scanpix
AMOK MED KIRKENS PENGER: Lista over Limburg-biskopens ufattelig dekadens og eksklusive innfall er fremdeles under utarbeidelse. Men den foreløpige sluttsummen ligger omkring 320 millioner kroner. Foto: NTB/ScanpixVis mer

Ugudelig luksus

En tysk biskop gikk amok med kirkens penger, og den tyske kristeligheten ble klar over formuen som skjuler seg på kistebunnen. Kan pengebingen forenes med pavens forbud mot å danse rundt gullkalven?

Kommentar

BERLIN (Dagbladet): Den ulykksalige Franz Peter Tebartz-van Elst (53) sa først at bispeboligen i Limburg ville komme på snaue 20 millioner kroner. Selv skulle han - beskjeden som han er - bare ha et par rom. I resten av nybygget ville det bli forsamlingslokaler og et lite kapell. Alt moderne og stilig - rett foran den vakre domkirken fra middelalderen. Altså et prosjekt til byen og menighetens beste. Siden 2008 har horder av håndverkere vært i gang. Skulle noen ha frekkhet til å spørre, ble de av den fromme biskopen avspist med en historie om han hadde full kontroll på økonomien i prosjektet.

Han hadde vel sklidd unna, var det ikke for reisen til India, der Limburg-biskopen ville se på hva som kan gjøres for landets fattige. Etterpå både lovet og sverget han på at utflukten foregikk på businessklasse. Men da Der Spiegel skaffet dokumentasjonen, kunne han ikke lenger lyve seg unna at han hadde fløyet første klasse.

Og med en ny pave - som selv kjører en rusten skrotbunke av en bil fra 1984 - tar det seg mer enn dårlig ut når hans egne sjefhyrder foretrekker champagne og liggeseter til beløp som kunne ha utrettet undre for sultne barn i Bombay. Hjemme i Limburg var vanlige kirkegjengere mer og mer forundret over det fyrstelige byggverket som vokste fram. Hvem skulle betale for herlighetene? Uke for uke steg støynivået i form av kritiske leserbrev og ubehagelige spørsmål fra journalistene. Så i desperasjon, åpnet Franz Peter Tebartz van-Elst dørene og lot et knippe utvalgte og lojale soknebarn få komme inn og kikke. Han nevnte ikke for dem at biskopens frittstående badekar hadde kostet 120000 kroner, eller at det nylagte taket i kapellet måtte brytes opp igjen, fordi hans høyhet hadde kommet på at det - under mønet - måtte bygges inn en anstendig holder til adventskransen. Prisen skal ha ligget på en drøy million. Lista over ufattelig dekadens og eksklusive innfall er fremdeles under utarbeidelse. Men den foreløpige sluttsummen ligger omkring 320 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pengene befant seg faktisk på bispedømmets konto, og kirken i Limburg ville vel heller ikke gått konkurs, om Franz Peter Tebartz-van Elst var kommet i skade for å svi av ti ganger så mye. Men at institusjonen faktisk er smekk full av gods og gull, var en hemmelighet som bare biskopen og et par andre kjente til. Og slik er det over hele Tyskland: De 27 bispedømmene er stinkende rike - mens menighetene ofte kjemper med den økonomiske ryggen mot veggen. Fotfolket må spinke, spare og samle inn for å redde falleferdige gudshus - mens biskopene kan skalte og valte over millioner og milliarder uten at de en gang må avlegge regnskap for andre enn Vårherres representant i Roma.Eksperter anslår den tyske kirkens formue til et sted mellom 1500 og 2000 milliarder kroner. Kirkeskatt og statlige tilskudd utgjør årlige milliarder. Så her får begrepet «fattig som ei kirkerotte» en helt ny mening.

Nettopp i Vatikanet har den nye pave god anledning til å betrakte høye kirkeherrer som alltid går i skreddersydd og som ikke kunne drømme om å la seg befordre i annet enn nyeste modell fra Stuttgart - som om det skulle være enklere å buksere en Mercedes enn en kamel gjennom det fryktede nåløyet. Og over hele verden må et - sterkt irritert - presteskap se i øynene at det er på tide å skaffe seg rusten bruktbil. For de siste ukene er det blitt fritt fram for også vanlige kirkegjengere å peke nese når Herrens hyrder kommer trillende i limousin.

Tyskerne er ikke lenger veldig opptatt av prestemannen med det gutteaktige oppsynet, hans utflukter og løgner - eller om paven en vakker dag vil gi Tebartz-van Elst tilgivelse og beskjed om å ta opp igjen gjerningen i Limburg. Rasende katolikker er nå mest opptatt av å få innført en ny åpenhet, og har tatt hull på en diger debatt om etikk og moral i omgang med de store - og godt skjulte - verdiene. Hvis Frans virkelig mener det han hele tida snakker om - så må han gi dem støtte nå.

Paven skal overfor sine nærmeste ha lekt med tanken på hva som hadde skjedd hvis mannen fra Nazareth en dag dukket opp i Vatikanet med sine krav om å ta fra de rike og gi til de fattige. Frans hadde selv svaret på rede hånd: - De ville kaste ham i fengsel.