I Sandefjord gjøres det alvorlige anslag mot lærernes ytringsfrihet. Tidligere i vår gikk lærer Marius Andersen ut i Sandefjords blad og rettet sterk kritikk mot skoledriften i byen. Andersen beskrev en skole sterkt preget av standardisering og målstyring, der det var liten toleranse for dissens og der lærere duknakket utførte oppgavene som ble pålagt dem ovenfra. Nå er det kommet frem at Skolelederforbundet i etterkant av innlegget kalte inn til et møte med blant andre Utdanningsforbundet og oppvekstsjefen i kommunen for å få «slutt på denne typen skriverier», som Hans Gøran Bjørk, leder for Skolelederforbundet i Sandefjord, sier til Klassekampen.
Det er et dramatisk forsøk på knebling av en yrkesgruppe som offentligheten er tjent med å høre fra. Debatten om hva slags strategier og verdier som skal styre skolegangen til norske barn, er like viktig som den er voldsom, preget av sterke ideologiske uenigheter. Målstyringsfilosofien for skolen har vært sterkt omstridt, med glødende tilhengere så vel som skarpe kritikere. Det er maktpåliggende at yrkesgruppen som har førstehåndserfaring med hvordan slik styring fungerer i praksis, altså lærerne, kan fortelle om sine erfaringer.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger