TRENGER Å BLI HØRT: Det er viktig at offentligheten får høre om hvordan lærerne opplever hverdagen sin, og måten de blir ledet på. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / Scanpix.
TRENGER Å BLI HØRT: Det er viktig at offentligheten får høre om hvordan lærerne opplever hverdagen sin, og måten de blir ledet på. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / Scanpix. Vis mer

LEDER

Dagbladet mener:

Uhørt knebling av lærerne

Skolelederforbundet i Sandefjord prøver å få slutt på at lærere skriver kritisk om jobben sin. Det er et alvorlig anslag mot ytringsfriheten.

Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

I Sandefjord gjøres det alvorlige anslag mot lærernes ytringsfrihet. Tidligere i vår gikk lærer Marius Andersen ut i Sandefjords blad og rettet sterk kritikk mot skoledriften i byen. Andersen beskrev en skole sterkt preget av standardisering og målstyring, der det var liten toleranse for dissens og der lærere duknakket utførte oppgavene som ble pålagt dem ovenfra. Nå er det kommet frem at Skolelederforbundet i etterkant av innlegget kalte inn til et møte med blant andre Utdanningsforbundet og oppvekstsjefen i kommunen for å få «slutt på denne typen skriverier», som Hans Gøran Bjørk, leder for Skolelederforbundet i Sandefjord, sier til Klassekampen.

Det er et dramatisk forsøk på knebling av en yrkesgruppe som offentligheten er tjent med å høre fra. Debatten om hva slags strategier og verdier som skal styre skolegangen til norske barn, er like viktig som den er voldsom, preget av sterke ideologiske uenigheter. Målstyringsfilosofien for skolen har vært sterkt omstridt, med glødende tilhengere så vel som skarpe kritikere. Det er maktpåliggende at yrkesgruppen som har førstehåndserfaring med hvordan slik styring fungerer i praksis, altså lærerne, kan fortelle om sine erfaringer.

Bjørk hevder at det Andersen holder på med, er «kritikk av lærerne våre». Dette en ren hersketeknikk. Enhver som leser Andersens innlegg vil forstå at det han kritiserer, er arbeidsvilkårene lærerne jobber under, og en fryktkultur som gjør at mange opplever det som vanskelig å si fra. Denne karakteristikken får større troverdighet for den som ser på en annen sak fra Sandefjord kommune, der læreren Hanne Westrum Hvammen skrev kritisk om BIs skolelederkurs på Facebook, etter å ha deltatt på kurset. Hun fortalte senere at ledelsen hadde gitt henne valget mellom å slette innlegget og miste jobben.

CORONASMITTE: Det er påvist coronasmitte ved Holtet videregående skole i bydel Nordstrand. Her fra et boligområde i bydelen. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Vis mer

Det ville være interessant å lese eventuelle innlegg fra lærere som er uenige med Andersen, men Skolelederforbundets angrep fremstår bare som ansvarsfraskrivelse, og et freidig forsøk på å late som om kritikken mot et mektig forbund er det samme som kritikk av en hardtarbeidende yrkesgruppe.

Historien fra Sandefjord minner om lignende historier fra Oslo-skolen, der lærere som ytret seg kritisk om målstyringsideologien opplevde å bli slått hardt ned på. Slike lærere fortjener et sterkt forsvar fra alle som er opptatt av ytringsfrihet og en åpen debatt, uavhengig av om man er enig med dem i sak eller ei.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer