ALBUM: Ola Kvernberg (39) har aldri vært som andre artister. Felespilleren, eller snarere multiinstrumentalisten, har samarbeidet med en rekke artister i tillegg til egne prosjekter, gjerne innenfor det «utvidete jazz-begrepet». På tampen av 2017 kom hans hittil største prosjekt, «Steamdome», som en ulmende nyttårsrakett som ikke sluknet før etter festivalsommeren.
Villdyret er temmet
Det vil si, det heftige albumet ligger fortsatt og dirrer lett et sted inne i kroppen min. Nå er oppfølgeren «Steamdome II: The Hypogean» her, med noe mindre trøkk og mer kontemplasjon. Villdyret er temmet, og Kvernberg «går under jorda» og borrer seg inn under overflaten (hypogean). Her er nikk til komponister og artister som Gustav Mahler, Fela Kuti, John Williams, Kraftwerk og Billie Eilish (!).
Musikken glefser ikke riktig så mye som sist, men har en mer kjælen tilnærming du får anledning til å venne deg til før den gradvis bygger seg opp mot et slags crescendo i form av den 14 minutter (!) lange, uimotståelige singelen «Devil Worm». En liten mark blir en livsfarlig slange under Kvernbergs musikalske tryllestav.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger