Ujevn Anne Frank

TEATER

«Anne Franks dagbok»Agder TeaterDetaljert og tradisjonell oppsetning uten stor psykologisk dybde.

KRISTIANSAND (Dagbladet): Hun har livsenergi og er ertelysten, Pascale Nielsen som Anne Frank i Alexandra Myskovas stramme og konservative iscenesettelse for vårt sørligste regionteater, Agder Teater. To år i indre krigseksil på et loft i Amsterdam klarer ikke å knekke livshåpet, framtidstroen og sevja i denne tretten år gamle jødiske jenta. I en svært detaljert og filmrealistisk setting (scenografi: Lubos Hruza) følger vi Anne Frank, hennes familie og familien van Daans år i dekning. Gjennom hverdagens sorger og kortvarige gleder, og i den stadige frykten for å bli oppdaget av nazistene og deres mange medløpere i den nederlandske kanalbyen.

Skoletime

Tsjekkiskfødte Alexandra Myskova er en nestor i norsk teater, ikke minst gjennom sine 25 år som lærer i skuespillkunst ved Teaterhøgskolen. Oppsetningen hennes av «Anne Frank» er helt etter boka, nesten litt skjematisk der den skrider fram mellom fint løste arrangementer og en litt datert spillestil. Det er vel som historieundervisning om krigen og som lærestykke for skoleungdom at denne oppsetningen har sin plass.

For som teateropplevelse synes jeg den mangler både et klargjørende regigrep, dybde og en vinkling på stoffet som gjør at menneskeskjebnene griper.

Olof Lindqvists spennende oppsetning av «Anne Franks dagbok» i Bergen i 1998 demonstrerte at det er mulig å gjøre den kjente historien om Anne Frank og dens humanistiske budskap til noe mer enn rutinepreget teater i dag. Den gang, som nå på Agder Teater, avleverte for øvrig Bjørn Sothberg meget habilt skuespillerarbeid som Anne Franks far, Otto Frank.

Underspilt

Myskovas iscenesettelse er svak først og fremst på det psykologiske planet. I to år lever familiene Frank og van Daan tett sammen på et loft. Men hvilken psykisk slitasje både det påtvungne samværet og det konstant trykkende ytre presset fører til, avdekkes knapt på scenen. Underspilt er også det unge, spirende kjærlighetsforholdet mellom Anne og Peter van Daan (Jostein Kirkeby-Garstad).

Ensemblet er svært ujevnt. Den norsk-franske frilansskuespilleren Pascale Nielsen er ei urokråke som lever ut Anne Franks ukuelige livsmot gjennom utagerende og emosjonelt spill. Men jentas tanker og triste og stille drømmer, har hun ikke fått tak i. Og den dimensjonen hører nødvendigvis med. Det er jo tross alt en klok liten tenåring som har fortalt dagboka sine observasjoner, refleksjoner og lengsler, og som har gitt oss et av krigens sterkeste vitnesbyrd.