Ujevn Blur

Britpopens storhetstid er kommet - og gått. Blur har vist seg å være et av scenens mest levedyktige band.

Les flere anmeldelser her!

CD: På sitt sjuende album, «Think Tank», gjør de imidlertid alt de kan for å fjerne seg fra britpopstigmaet. Det begynner nemlig nå å bli en del år siden Blur debuterte med albumet «Leisure» (1991), og alt er ikke helt som før.

Gitarist og låtskriver Graham Coxon så i fjor høst sitt snitt til å forlate bandet. Han bidrar bare på platas avslutningsspor, den ettertenksomme «Battery In Your Head». Dessuten har bandet gjennomført flere produsentforandringer. Stephen Street, som Blur samarbeidet med på de fem første albumene, er nå helt ute av bildet, William Orbit, som de jobbet tett med på det forrige studioalbumet - «13» fra 1999 - har her bare produsert én av låtene. I stedet er det Ben Hillier - som medproduserte Tom McRaes kritikerroste «Just Like Blood» - og Norman Cook aka Fatboy Slim som kontrollerer spakene.

Det siste året har altså bydd på store forandringer for Blur, og «Think Tank» er ment å skulle ta bandet et musikalsk sjumilssteg videre - vekk fra britpopen og inn i et mer modent og eksperimentelt lydbilde. Dessverre er albumet altfor ujevnt til å overbevise.

Singlesporet «Out of Time» er tilbaketrukkent vakkert som en avstandsforelskelse. Dessverre avløses det umiddelbart av den masete Donald Duck-inspirerte «Crazy Beat». Samme opplevelse får man etter å ha hørt kveldsmelankolske «Caravan». Rett etterpå kommer nemlig spastiske, Asian Dub Foundation-aktige «We've Got A File On You». Å høre gjennom «Think Tank» blir etter hvert som å danse lyttemessig jenka. Tre skritt framover, ett tilbake. Tre bra Blur-ballader, én banalitet.

FORANDRINGER: «Think Tank» er ment å skulle ta Blur et musikalsk sjumilssteg videre. Dessverre er albumet altfor ujevnt til å overbevise.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media