Festfikser: Matoma jobbet hardt under sine to stopper på Den Norske Operaen fredag kveld. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Festfikser: Matoma jobbet hardt under sine to stopper på Den Norske Operaen fredag kveld. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Ujevn tropefest på Operaen

Matoma brukte mye tid på å overbevise publikum om at de faktisk var på fest under kveldens turné-stopp i Oslo.

KONSERT: Å gjøre om Den Norske Operaen til klubb er ikke nødvendigvis den enkleste av oppgaver. Spesielt ikke klokken 20:30, noe landets trope-kronprins Tom Stræte Lagergren fikk erfare i den første delen av kveldens «Everything Is Nice Tour»-stopp i Oslo.  

At han heter Matoma og at «dette skal bli helt sjukt» er noe vi har hørt gjentatte ganger tidligere, men med et relativt tamt og enn så lenge edru publikum er det først ikke mye som tyder på akkurat det. 

24-åringen har likevel ingen planer om å miste energien på scenen, der han styrer stødig som et lydklipp fra Howard & HCs bærbare fredagsparty med repeterende krav om å «få henda i været». Minutt for minutt smitter humøret over på publikum, som må være det nærmeste undertegnede noensinne har kommet et skoleball på BI.

Første rolige allsang-tilstand dukker opp med Flisa-guttens remiks av One Directions «Perfect», men selv om han etterhvert får live-hjelp fra Donkey Boy (aka Dboy), bidrar den åpenbare mimingen til å videre eksemplifisere den falske feststemningen som enn så lenge råder blant krampeaktige dansebevegelser.   

Etterhvert som rusbrusen begynner å kicke inn hos de oppmøtte, stiger likevel stemningen gradvis, og med den overbevisende gjesteopptredenen fra dyktige Raphaela begynner det endelig å ligne på noe.  

Det gjør det også når foajéen får hyggelig besøk av selveste Astrid S, selv om Matoma-venninnen dessverre må finne seg i å lide under alt for lav, og nærmeste anomymiserende mikrofonlyd.   

Personlig er det vanskelig å unngå den konstante trope-maltrakteringen av raphelter som Ludacris, Eminem, Ice Cube og The Notorious BIG. Sistnevnte selvfølgelig på storhiten «Old Thing Back», som her misbrukes ytterligere med hjelp av det dølleste scenevåpenet man kan trekke fram under et DJ-show: Live-saksofonen.   

Resultatet er en bisarr blanding av noe av det beste og verste som finnes, og et mareritt for et rapfan som meg selv.  

På gulvet begynner det derimot å skje ting, og de ellers så slappe håndklappene har nå bli desto mer taktfaste idet Matmoa fyrer av velfungerende crowd-pleasere i hytt og pine. 

Den store turn-up'en kommer med Cash Cash-editen av Bruno Mars' fantastiske «Treasure», og ender egentlig ikke før Matoma har kjørt publikum til maks med sin egen remix av Madcons «Don't Worry», Avicii, The Chainsmokers og ikke minst Zedds steke-garanterende versjon av MAGIC!-singelen «Rude».   

Det blir aldri spesielt revolusjonerende, men alle som møtte opp for å oppleve en utvidet versjon av Hakuna Matoma-albumet/spillelisten på Spotify var åpenbart fornøyde.   

Da Biggie-misbruket «Old Thing Back» kom på for siste gang, og Matoma begynte å kontinuerlig messe «Oslo er best!», var det likevel på høy tid for undertegnede å finte seg unna den fulle swingdansen/parleiken i enden av salen, og komme seg trygt ut i frisk luft igjen.