TRONDHEIM VOICES:Konserten med de åtte kvinnelige sangerne i Trondheim Voices urframførte flere bestillingsverk under Moldejazz. Det ble en ujevn lytteropplevelse, mener vår anmelder. Foto: LARS EIVIND BONES
TRONDHEIM VOICES:Konserten med de åtte kvinnelige sangerne i Trondheim Voices urframførte flere bestillingsverk under Moldejazz. Det ble en ujevn lytteropplevelse, mener vår anmelder. Foto: LARS EIVIND BONESVis mer

Ujevne uroppføringer

Trondheim Voices i krevende stykker av Balke, Gustafsson og Mazur.

MOLDE (Dagbladet): Trondheim Voices - for anledningen åtte kjente kvinnelige sangere med bl a Tone Åse, Ingrid Lode, Heidi Skjerve og Sissel Vera Pettersen i besetningen - urframførte bestillingsverk fra Jon Balke, Mats Gustafsson (The Thing m.m.) og Marilyn Mazur under Moldejazz i går ettermiddag. Fellestittelen var «Improvoicing», med alt hva det innebærer.

Med tre svært ulike verk, og ulike grader av kompleksitet og eksperimenterende stemmebruk, ble konserten en ujevn lytteopplevelse, alt etter hvor langt ut i det uvanlige man er villig og kapabel til å følge komponister og sangere.

Lettest å forholde seg til var Mazurs etno-stykke, der hun akkompagnerte de dansende sangerne fra sitt perkusjonsinstrumentarium.
Vanskeligst var Gustafssons variasjoner for talekor, som i mine ører kom til å fortone seg som åtte uforståelig i munnen på hverandre snakkende mennesker. Balkes stykke, med komponisten på flygel, var kanskje det mest interessante, og det som best balanserte eksperiment og konvensjonalitet.

Imponerende var imidlertid sangernes prestasjoner der de, åpenbart godt innøvd, taklet den krevende veven av tekst, toner, harmonier og rytmikk med presisjon og innlevelse.

Konserten, der Balke akkompagnerte på piano i sitt verk og spilte el-piano sammen med Gustafssons barytonsaksofon og Mazurs perkusjon i sluttfasen av konserten, var en bestilling fra Midt-Norsk Jazzsenter for Trondheim Voices. Det er planer om flere framføringer, uten at konsertdatoer foreløpig er satt.