Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ukeblad på nett

Avisenes nettutgaver har lenge vært viktige. For hver måned får de flere lesere, for hver måned er annonsørene villige til å betale mer for å være på nett. Og nettstedene har da også gitt rikelig med plass til kjendisstoff - kjente navn gir mange klikk.

Da er det litt underlig at kjendisbladene lenge har glimret med sitt fravær på nett. Se og Hør har en aldeles søvnig nettside (shf.no) som knapt kan brukes til noe, Her og Nå er verken her eller nå på nett. Det kan virke som ukebladene ikke har sett seg tjent med å utvikle nettsteder, eller så har de simpelthen sovet i klassen.

I GÅR KOM NETTAVISEN i all stillhet med sin kjendisnyskapning, «Side 2». Den er et underbruk av Nettavisen (som er eid av TV 2), og den bringer en ny pakke kjendisstoff ut på nett. Den visuelle løsningen på sidene er elegant og stram, og artiklene er ryddig skrevet.

Men ved å skille ut «Side 2» blir Nettavisen også mer målgruppedelt: På Nettavisen får du nyheter, økonomi og sport - på «Side 2» kommer «helse, samliv, mat og drikke, reiser, samt kjendis og underholdningsstoff».

Opplysningen om at grønn te skal være bra mot kreft, er sortert under siden «Kun for kvinner», og det er jo synd, hvis opplysningen er korrekt.

DET HELE ER mer enn farlig nær én side for det første kjønn, og en side 2 for det andre kjønn.

«Side 2» viser både styrken og faren ved å være på nett: Med en stor database kan man hele tida resirkulere stoff. Gikk man i går inn på interiørsida til «Side 2», kunne man lese en «nyhet» om lanseringen av Ikea-katalogen - datert 12. august i fjor. Ikke akkurat brennhett stoff. Da var nyheten om tyske sjokolademøbler fra november ferskere. Skal slike sider leve, krever de hele tida nytt stoff å lese - sidene må leve, gjerne forandre innhold flere ganger hver dag, så man blir fristet til å søke tilbake. Men samtidig har sjefredaktør Gunnar Stavrum og hans redaksjon på andre poster en bred og nyttig ukebladdekning, der stoffmengden gir et solid inntrykk fra første dag.

SE OG HØR har ennå ikke tatt en endelig avgjørelse om de skal satse på nett, men det gjør de nok. Beslutningen vil bli tatt i løpet av noen måneder, sannsynligvis før påske. Inntil de er på nett, må de se at steder som «Side 2», og tabloidavisenes nettsteder, sikrer seg kjendisleserne på nett. Men Se og Hør forbereder nok noe eget, og det raskt. I fjor kjøpte det tidligere nettsky Allerkonsernets norske avdeling opp nettselskapet Katalysator, som blant annet eier nettstedene dinside.no og digi.no. Det er vanskelig å tro at ikke det var starten på en større satsing på Internett for ukebladkonsernet. I løpet av året vil også krigen om kjendis- og ukebladstoffet på nett bare bli hardere.

NYTT PÅ NETT: «Side 2» slik den var i går kveld.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media