Norsk mediebarometer:

Ukebladene stuper: - Kurven ser ikke pen ut

Bare fem prosent av befolkningen leser ukeblader, ifølge ny medieundersøkelse. 

I FRITT FALL: Lesingen av ukeblader går fortsatt nedover. Nå er det kun fem prosent av oss som leser ukeblader daglig, mot 21 prosent i 1991. FOTO: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
I FRITT FALL: Lesingen av ukeblader går fortsatt nedover. Nå er det kun fem prosent av oss som leser ukeblader daglig, mot 21 prosent i 1991. FOTO: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I dag ble Statistisk Sentralbyrås kartlegging av mediebruken, kalt Norsk mediebarometer, lagt frem.

Kartleggingen viser at nedgangen i lesningen av trykte medier fortsetter, og verst er det for ukebladene.

Mens 21 prosent av befolkningen leste ukeblader i 1991, er det nå kun fem prosent av oss som fortsatt leser disse bladene.

- Kurven ser ikke så pen ut. Ukeblader er mindre populært, rett og slett. Folk er ikke villige til å bruke så mye penger på det, og det er også færre ukeblader som kommer ut, sier Odd Frank Vaage, seniorrådgiver ved Statistisk Sentralbyrå, som har vært ansvarlig for undersøkelsen.

Han tror noe av grunnen er at mye av det ukebladene bruker spalteplass på, også er lett tilgjengelig på internett.

- Kan få en oppsving

- Matoppskrifter og sånt, som en del satser på, finner du utrolig mye stoff om på nettet. Jeg tror også blogging betyr mye her. Det som populært kalles kiosklitteratur tror jeg også lever godt fortsatt, sier Vaage.

- Hvor lang tid tar det før ukebladene forsvinner?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer