DROPPER DET: «I undersøkelsen vår, sier 1,2 millioner nordmenn at de har unnlatt å kjøpe en vare som følge av at det ikke var mulig å lese hva den inneholdt», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Torbjørn Grønning
DROPPER DET: «I undersøkelsen vår, sier 1,2 millioner nordmenn at de har unnlatt å kjøpe en vare som følge av at det ikke var mulig å lese hva den inneholdt», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Torbjørn GrønningVis mer

Uleselig? Nei takk!

Er det greit at halve befolkningen må gjette seg til hva maten de spiser inneholder?

Debattinnlegg

Ipsos MMI har gjort en undersøkelse for oss, og som viser at hele 2,1 millioner nordmenn som synes det er vanskelig eller umulig å lese datostempling og varedeklarasjoner på medisiner, mat og drikke. Vaskelapper på klær, offentlige skjemaer og rutetabeller for kollektivtransport er også blant det folk flest sliter med å lese. Synes vi det er greit at halve befolkningen må gjette seg til hva maten de spiser inneholder, eller hvilke bivirkninger medisinen deres gir? Skal vi forbrukere bare godta at merkenavnet, bilder, firmalogo og annet som skal virke salgsfremmende for varen skal få maksimalt med plass, mens den informasjonen som er viktig for oss som kjøper produktet skal være så å si uleselig?

Det er på tide at forbrukere gjør opprør mot dårlig lesbarhet på viktig informasjon. Ja, vi vet at det ofte er snakk om små flater. Men god lesbarhet handler ikke bare om skriftstørrelse. Det handler også om materialvalg, fargebruk, kontrast og valg av skrifttype. Og så handler det om kreativitet og prioritering i forhold til hvordan man utnytter den tekstflaten man har til disposisjon.

Blindeforbundet har vært i dialog med flere produsenter som ærlig innrømmer at dette med lesbarhet er noe de ikke har hatt særlig fokus på. Jobben deres er å selge flere produkter, og varedeklarasjoner er noe de bare «må» ha med. Men de innrømmer også at det er mulig å forbedre seg dersom det kreves av dem.Dette forteller oss at vi som forbrukere må rope høyere! Vi må fortelle dem at vi foretrekker å kjøpe den yoghurten som tydelig forteller oss hvor mye sukker den inneholder, eller den suppeposen som gjør det mulig for oss å lese oppskriften på baksiden av pakken.

På uleselig.no har vi i flere uker fått publikum til å stemme fram «verstinger». Vi vil legge press på produsenter og designere. På kort tid har over 12 000 mennesker gitt sin støtte til aktiviteten på Facebook og vi har mottatt om lag 1000 forslag på produkter som oppleves som umulig å lese for folk flest.I undersøkelsen vår, sier 1,2 millioner nordmenn at de har unnlatt å kjøpe en vare som følge av at det ikke var mulig å lese hva den inneholdt. Nå er det opp til oss forbrukere å fortelle produsentene at vi vil ha lesbar tekst på varene deres hvis vi skal fortsette å kjøpe dem!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook