Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ulike lærerutdanninger

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SKOLE: Etter mitt innlegg Lære av Finland - Ikke kopiere i Dagbladet 29. august, kritiserer professor Torill Steinfeld meg 3. september for ikke å skrive at det er ulike veier for å bli lærer i Norge.Bakgrunnen for min artikkel var todelt. For det første ville jeg vise til at finsk lærerutdanning og finsk skole har av mange fått god omtale og at vi kan lære av det som ligger bak suksessen, men at det må tilpasses norske forhold. Vi har også en tradisjon og egenart som har mange positive elementer, men det er noe vi kan gjøre bedre. På disse områdene må vi innhente kunnskaper for å vurdere om vi kan lære av dem som lykkes. For det andre viste jeg til at allmennlærerutdanningen i Norge blir evaluert av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). I artikkelen omtalte jeg allmennlærerutdanningen som også er den utdanningen de fleste lærerne i grunnskolen har som bakgrunn.

PROFESSOR STEINFELD representerer en femårig integrert lærerutdanning, primært rettet mot ungdomstrinnet og videregående opplæring, som blir gitt ved universitetene og noen høyskoler. Dette er en ny utdanning som ingen ennå har fullført. Den er derfor foreløpig ikke evaluert, men vi har store forventninger til dette studiet. I tillegg har vi ulike faglærerutdanninger, yrkesfaglærerutdanning, førskolelærerutdanning og praktisk-pedagogisk utdanning for dem som allerede har fullført studier i fag eller fag- og yrkesutdanning. Til sammen skal disse dekke behovet for lærere i alle fag og på alle trinn fra barnehage til voksenopplæring. Alle lærerutdanningene er like viktige. Vi trenger variasjon i kompetanse. I og med at NOKUT vil levere sin evaluering av allmennlærerutdanningen om noen uker, vil naturlig nok denne utdanningen komme til å få spesiell oppmerksomhet i ei tid framover. Det vil ikke si at jeg har glemt de andre utdanningsveiene for å bli lærer. Når vi vurderer hvordan vi vil følge opp evalueringen av allmennlærerutdanningen må vi se på helheten, det vil si hvordan de ulike lærerutdanningene samlet kan gi oss den kompetansen landet trenger.