Ulvangs (g)ullfugl

Vegard Ulvang tjente 6,5 millioner kroner på barne-TV-serien «Blåfjell». Skikongens luer, votter og sokker får dessuten reklame i «Gutta på tur» og «71 grader nord».

Nå vil han bli millionær gjennom julekalenderserien «Jul i Månetoppen».

I fjor solgte Vegard Ulvang Blåfjell-klær for 6,5 millioner kroner. Salget tok av etter at julekalenderen «Jul i Blåfjell» ble vist på NRK hver kveld i desember. Til slutt ba Kulturdepartementet Statens medieforvaltning om å granske om avtalen om forbud mot produktplassering i TV-program var brutt. De mange klagene på NRKs Blåfjell-avtaler var vanskelig å svelge for politikerne.

Nylig kom svaret: Lisensavtalene bryter ikke med loven.

Årets julekalender på barne-TV heter «Jul på Månetoppen». Og NRK har inngått avtale med 10 bedrifter om salg av produkter med Månetopp-logo. Ulvang er en av dem. Og blir trolig den økonomiske vinneren.

Sluttet å klø

Ulvang var blant de første som kjøpte seg mulighet til å selge Blåfjell-klær.

- Ulvang hadde produkter vi ønsket å identifisere med serien. Vi feilet med Cubus og Amalies Jul, men har lyktes med Ulvang og Blåfjell. Forhandlingene med Ulvang startet først etter at TV-produksjonen var over. Dermed unngår vi blanding av TV-produksjon og salgsprodukter, sier markedssjef Lene Hordvik i NRK Aktivum.

Før NRK Aktivum og Ulvangs firma «Elite Sport» inngikk samarbeid om salg av Blåfjell-ullklær, slet Ulvang med salg av ullundertøy til barn.

- Ullklær klør, mente mange barn og foreldre droppet ullkjøpet.

- Etter at vi farget dem blå forsvant tydeligvis kløen, smiler Vegard Ulvang, som mener han har mye av æren for at stadig flere norske småbarn bruker ullundertøy om vinteren.

- Det er jeg stolt av.

Venter bråk

Men selskapet er forberedt på kritikk når «Jul på Månetoppen» starter 1. desember og 800 butikker over hele landet står klar med nye kolleksjoner for barn. Både NRK og lisenshaverne klargjør seg til klager og bråk - og mye penger i kassa.

- Vi ligger lavt og lar helst NRK ta den debatten, sier daglig leder i Ulvang-selskapet Elite Sport, Paul Bukier.

- Jeg har overhodet ingen etiske betenkeligheter med vårt Blåfjell-engasjement. Foreldre pådyttes uansett ting hver eneste dag. Kan vår Blåfjell- og Månetopp-satsing bidra til at det kan lages enda bedre barne-TV, er jeg stolt av det, sier Vegard Ulvang.

Gratisreklame

Også i andre TV-kanaler er Ulvang påE plass. Både med «snikreklame» og betalt reklameplass. Gjennom sponsoravtale med TVNorge og «71 grader nord» kler Ulvang opp deltakerne med synlige Ulvang-produkter.

- Loven forbyr oss å bruke større logo enn på de klærne man får kjøpt i butikken, sier Vegard Ulvang, som får mye igjen for pengene fordi nesten 500000 ser sendingen hver torsdag.

Hos TV2 får han gratisreklame gjennom «Gutta på tur». Og over 800000 seere kan legge merke til at han bruker Ulvang-logoen så ofte det lar seg gjøre, slik Bjørn Dæhlie gjøre det med sine produkter i samme program. Gratisreklamen er meget verdifull.

- De kan bruke egne klær så lenge det er naturlig i TV-produksjonen, sier informasjonssjef i TV2, Geir Mikalsen.

Millionær

I tillegg er Elite Sport sponsor for TV2-sporten med sin nyutviklede kolleksjon sportsundertøy.

Ulvang er i alle kanaler og bedriften hadde i fjor 6 mill. i overskudd. Det blir ikke mindre i år.

Da Ulvang gikk inn i klesbransjen i 1995 ble det solgt sokker med hans logo for fem millioner kroner i Norge. I fjor solgte Elite Sport Ulvang-produkter for 65 millioner kroner. Overskuddet var på ti prosent. Ulvang eier halvparten av aksjene i Elite Sport.

Søndag 1. desember starter «Månetoppen» på NRK. Det betyr trolig at kanalen skaffer Vegard Ulvang millioner av kroner også i år.

GOD FANGST: Hos TV2 får Vegard Ulvang gratisreklame gjennom «Gutta på tur». Over 800000 seere kan legge merke til at han bruker Ulvang-logoen så ofte det lar seg gjøre, slik Bjørn Dæhlie gjør det med sine produkter i samme program. Her fra en tur til Hebridene.