Umoral på kirkemuren

STAVANGER (Dagbladet): Nærmere Kiellands verden går det ikke an å komme. Vi står i Katedralskolens borggård, og der oppe på Domkirkens mur, der herjer den borgerlige dobbeltmoral.

Feiring flere steder

Kiellands myndige prest har et godt grep om sine undersåtter i «Foreningen for de falne kvinner av St. Petri menighet». I denne uvanlige Kielland-oppsetningen tar han også godt tak i Fru politimesterinnens struttende bakende!

- Jeg innbiller meg at dette er i Kiellands ånd. Forestillingen er ingen radbrekking, jeg har bare valgt et annet ståsted enn vanlig, sier instruktør Kristen Grødem.

Det er han som har laget og iscenesatt forestillingen «Roser & støv», det største arrangementet i hele Kielland-jubileet. Når klokka slår 11 i kveld, blir Stavanger katedralskole og dens omgivelser gjort om til en scene for de tragiske historiene om Else og Lille Marius. Handlingen vil foregå rundt, over og blant de 300- 400 publikummerne, som skal stå i skolegården.

Nattlig teater

Det hele foregår i uterommet mellom Kongsgård skole og Stavanger domkirke, et steinspark fra dikterens hjem. Det var her Alexander led seg gjennom 12 års skolegang, det var herfra hans ideer til romanen «Gift» kom.

- Jubileumskomiteen ba meg om å gjøre noe i dette uterommet, og da var det umulig å komme unna Lille Marius. Men så begynte jeg å se på kirken, steinmurene og bygningene rundt, og fikk andre ideer i tillegg. Plassen ga meg inspirasjon, sier Grødem.

Han slo like godt romanene «Gift» og «Else» sammen, og skrev dem om til en toakter for nattlig friluftsteater.

Grødem er tilbake i hjembyen etter å ha jobbet med friteater i Oslo og andre prosjekter land og strand rundt. Han maler sine Kielland-figurer med bred pensel og kliner dem humoristisk, burlesk og vulgært utover de historiske bygningene.

- Kielland er ofte blitt kritisert for å ikke gå i dybden med sine rollefigurer, men de er jo flotte karikaturer! Og i et scenerom som dette må man tørre å blåse dem opp, og ta klisjeene helt ut, sier han.

Stemning

I første akt blir vi vitner til Elses historie. Den lille piken som blir herjet med av både lege, prest og adelsmann, og som til slutt dør ung. Hun deler skjebne med Marius, som i andre akt bukker under for skolevesenets støv. Begge er ofre for samfunnets kollektive moral.

Forestillingens scener skifter fra tablå til tablå, og publikum må snu og bevege seg deretter. Fortellingen gis tonefølge av en kvartett fra Stavanger Symfoniorkester, og lyskastere skal samarbeide med skumringen for å skape visuell stemning.

Tre av skuespillerne er hentet fra Rogaland Teater, de andre ti er rekruttert fra Kongsgårds tradisjonsrike skoleteater, Idun. Med unntak av Jane Salvanes Carlsen (10), som er utlånt fra Barneteateret for å spille Else som liten.

Monty Python

Grødems forestilling veksler mellom det latterlige og det dypt tragiske, slik det kommer fram i Kiellands samfunnskritikk.

- Deler av Else er helt Monty Python. Og vi ser det samme i dag som Kielland beskrev den gang. Høye herrer som har seg med underklassens kvinner, for eksempel. Det finnes alltid en virkelighet som er verre enn Kiellands klisjeer, sier Grødem.

KRISTEN GRØDEM: er regissør.
MØRKEMANN: Kiellands prest, spilt av Espen Hana. tar grep om fru politimesterinnen.