Anmeldelse: «Gösta»

Umulig å mislike

Lukas Moodyssons svenske tilstander framkaller latter, magesmerter og åndenød.

OBS, TRAILEREN INNEHOLDER SPOILERE: Man får ofte lyst til å kaldkvele Lukas Moodyssons rollefigurer, men samtidig er de umulig å mislike, mener Dagbladets anmelder. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

HBO satser internasjonalt, og «Gösta» er først ut av deres nordiske satsing. Lista settes skyhøyt. Serien er skrevet og regissert av svenske Lukas Moodysson, som helt siden «Fucking Åmål» for over 20 år siden, har levert både bittersøt hverdagskomedie («Tillsammans») og bekmørk tragedie («Lilja 4-ever») om hverandre. «Gösta» befinner seg i førstnevnte kategori, selv om humoren (som det er mye av) av og til gjør direkte vondt.

Tittelfiguren, en nyutdannet psykolog som jobber i BUP et sted i Småland, bor i en hytte i skogen med flyktningen Hussein (Nidhal Fares) på gjesterommet. Det finnes ikke den ting Gösta, fantastisk underspilt med litt sørgmodig hundefjes av Vilhelm Blomgren («Midsommar»), ikke er villig til å gjøre for at andre skal ha det bra. Han er selvoppofrende, nøktern og uendelig forståelsesfull – kort sagt, litt for god for denne verden. Han er så imøtekommende at det for lengst bikker over i servilitet, om ikke total selvutslettelse, og stort sett samtlige scener handler om at han på et eller annet vis lar seg overkjøre av sine medmennesker i nære, fjerne, eller ikke-eksisterende relasjoner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.