DEBATT

Under bretten

Kommentarfeltene tilbake i varmen.

Moderator Oda Rygh . Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
Moderator Oda Rygh . Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I webdesign snakker man om «under bretten»: Det man må scrolle for å lese. Over bretten er det man vil vise frem. Under er det mindre viktige. Det er ikke mye som er mer under bretten enn kommentarfeltet. Kommentarfeltet er så langt under bretten at selv journalister lar være å lese det.

I det hele tatt er kommentarfeltet litt som en bytting satt ut i skogen. Ut av syne. Selv modereringen var satt ut av huset her i Dagbladet, og er det i flere andre av de største avisene. Ut av landet faktisk. Moderatorene våre var basert i Sverige.

I samfunnsdebatten omtales kommentarfeltene ofte som et problem. Det er blodig urettferdig mot folkene som liker å debattere hos oss at de ses på samlet som noe negativt. Det er nemlig en hel haug med folk. Og de liker virkelig å debattere. Noen av skribentene har over 5000 kommentarer.

Selv om det er en eksklusiv gruppe i forhold til lesertallet totalt (feltene er altså ikke noen klikkmaskin) er oppfatningen av at det bare er de samme meget få folkene som deltar feil. Forrige måned var det 8955 folk innom og enten kommenterte eller likte. Det er, ikke overraskende, noen dyktige folk i kommentarfeltene, og Dagbladet har trykket kommentarer i papiravisa.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer