Undergang som selger

Før dagens premiere på dommedagsfilmen «Armageddon» er det blant annet blitt spekulert på om Hollywood her artikulerer vår alles fryktsomme usikkerhet foran tusenårsskiftet. Forklaringen på at glitterbyen bruker noen hundre millioner på å sende Bruce Willis ut i rommet er antakelig atskillig mer prosaisk. Det handler om å tjene penger, og katastrofer har til alle tider vært innbringende.

  • I fjor sang Pierce Brosnan «Ro, ro, ro din båt» mens vulkanen herjet med ham, mens Tommy Lee Jones egenhendig reddet Los Angeles fra en ditto ildebrann. Året før var «Independence Day» sesongens slager. Katastrofer, skrekk og science fiction av ymse slag er stort sett godt stoff på kino, og spesielt om sommeren. I «Deep Impact» har nok en meteoritt hovedrollen for tida, mens andre prosjekter byr på vannskrekk, insektskrekk og vanlig gørr.
  • Selvsagt som skapt også for historiefortellerne i Hollywood. De ville forsømt jobben sin ellers. En mann som Steven Spielberg har beskjeftiget seg med det utenomjordiske i mer eventyrlige former: «E.T.» og «Nærkontakt av tredje grad». Få vet dessuten bedre enn ham at skrekk og katastrofer selger. «Haisommer» er fortsatt legendarisk. En evinnelig rekke filmer med ordet «space» i tittelen er blitt produsert siden tidenes morgen. La oss for kuriositetens skyld nevne «Spaceship to the Unknown» (1936), der en rakett avverger katastrofen, idet planeten Mongo er på kollisjonskurs med jorda - ikke ulikt handlingen i «Armageddon». Eller hva med verdens antatt dårligste film - Ed Woods «Plan 9 From Outer Space» (1959)? Langt morsommere enn årets asteroide.
  • Siden selv ikke Hollywood er helt i utakt med virkeligheten, er det opplagt et samsvar mellom hva som rører seg i tida og hvilke filmer vi får se. Men ikke i noen artikler undertegnede har lest om «Armageddon», har de involverte snakket om tusen-årsskiftet. De synes rett og slett de har laget en knakende god film.
  • Dunder selger. Snart kommer kjempefirfislen «Godzilla», første gang sett i Japan i 1954 under navnet «Gojira». What's new?

At trusler fra rommet nok en gang står på tapetet, er formodentlig bare et uttrykk for at de er usedvanlig anvendelige. Med all vår viten og vår teknologi er universet fortsatt ufattelig, som skapt for undring og frykt for alt ukjent.