ROMA-REISE: I boka «Roma» skildrer Simen Ekern fascister, mordere og deres ofre, gategutter, terrorister og eksentriske kunstnere på en slik måte at virkeligheten nok en gang overgår fiksjonen, mener anmelderen. Foto: Erling Hægeland
ROMA-REISE: I boka «Roma» skildrer Simen Ekern fascister, mordere og deres ofre, gategutter, terrorister og eksentriske kunstnere på en slik måte at virkeligheten nok en gang overgår fiksjonen, mener anmelderen. Foto: Erling HægelandVis mer

Underholdende og skremmende om Roma

Virkeligheten overgår fiksjonen i Simen Ekerns bok om Roma.

ANMELDELSE: Fjoråret ga oss et nytt lass med historiske Roma-bøker. Det er snart ikke den brustein i Roma som ikke har sitt eget avsnitt i en norsk forfattet bok om byen. Langt færre har vært opptatt av Romas og Italias dramatiske og nære fortid og nåtid. Kanskje derfor er Simen Ekerns bøker så fengende og interessante.

Ekerns bokdebut var om Silvio Berlusconi. Denne gangen handler det om Roma. Han er genuint opptatt av Italias moderne historie og har en kunnskap og analyse av dette forskrudde landet som imponerer, underholder og opplyser. Her skildres fascister, mordere og deres ofre, gategutter, terrorister og eksentriske kunstnere på en slik måte at virkeligheten nok en gang overgår fiksjonen.

Maktkamp «Roma» begynner i etterkrigstidas Italia hvor fascismen på overflaten er et tilbakelagt kapittel. Men bakom lurer den kalde krigen, den katolske kirke og CIA. Sterke krefter som ser den voksende oppslutningen til den italienske eurokommunismen som en trussel. På samme tid som Federico Fellini, Anita Ekberg, Ingrid Bergman og de andre stjernene på den internasjonale filmhimmelen gjør «Via Veneto» til Europas viktigste se- og bli sett- gate, er den mer usynlige maktkampen om Roma og Italia i full gang. Kampen står mellom det ytterste høyre og venstre. Og i midten, men med en sterk dragning mot høyresiden, står kristendemokratene, kirken og mafiaen. Det er denne maktkampen som har ridd Roma som en mare etter krigen, og som Ekern tar oss med inn i. Det gjør han på overbevisende vis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Treffer planke Ingen kan gi oss hele Italias moderne historie på en nøktern og helt sannferdig måte. Til det er virkeligheten i Italia for avhengig av hvilket ståsted du har, hvilken arv du bærer med deg og hvor du befinner deg på maktens stige. Ekern har gjort et begrenset utvalg. Og han har truffet planke. Gjennom møter med homsen med fortid som Armani-modell, en ung fascistleder, en statsminister gjennom syv perioder, damen som har fått smidd om farens mansjettknapper til Mussolini-øredobber, en av drapsmennene til den forrådte statsminister Aldo Moro og den radikale delen av Romas kulturliv, klarer Ekern å gi oss et innblikk i Romas moderne historie. Ekern er en sterk samtidsdokumentarist.

Underholdende og skremmende om Roma

Han er god i møte med mennesker. Han skaper samtaler med brodd, innhold og humor. De menneskelige møtene settes inn i en større sammenheng. Han er svakest når han blir for grundig. Mange navn og referanser vil være ukjente for en norsk leser.

Ingen oppgjør Ekern hevder at Italia aldri har tatt noe skikkelig oppgjør med fascismen etter krigen. Han har helt rett. Landets problem er at Italia aldri klarer å avslutte og ta et endelig oppgjør med noe som helst. Det være seg mafia, korrupte statsministere og politikere, røde terrorister, fascister, kirkelige overgrep eller annen alvorlig samfunnskriminalitet. Først blir man dømt, så frikjent eller omvendt. Til slutt setter foreldelsesfristen en stopper for det hele. Eller så trekker noen av mørkets fyrster i noen tråder.

Ekern gir oss ikke noen svar på hvor veien går ut av dette uføret. Men boka hjelper deg til å forstå. Og hadde han hevdet at gåten Italia var løst, burde varsellampene blinket. Som en professor i sosiologi her i Roma sa til meg for noen år tilbake: «Hvis du tror du har forstått Roma og Italia, har du ikke forstått en dritt.»