Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Underskudds-TV får friske penger

Storbykanalen Metropol er et gedigent underskuddsprosjekt. Men den har riktige seere. Unge voksne i storbyene er nøyaktig det publikumet reklamekjøperne jakter på. Derfor våger investorene seg på nye pengeinnsprøytinger.

- Attraktiv

I en offensiv høstsatsing har Metropol økt staben og bebuder satsing på kvalitet og erfaring. I samme slengen har de sparket produksjonsselskaper og lagt ned programmene som sleit på kanalens rykte kvalitetsmessig. Målet er å doble seeroppslutningen og at de som ser på kanalen, skal bli sittende lenger foran skjermen.

NRK-avhopper Leif Holst Jensen, som var ansvarlig i suksessformatet «U», er ny programdirektør.

- Min rolle, sammen med tidligere NRK-kollega Jo Raknes (tidligere prosjektsjef i NRKs barne- og ungdomsavdeling), skal være med på å kvalitetssikre virksomheten. Vi skal finne attraktive, dyktige programledere og redaksjonelle miljøer som kan løfte en idé fra det banale til det geniale. Siden vi ikke er rike, kan vi ikke slåss med sjekkheftene, men vi skal by på utfordringer, et stort seerpotensial, ei spennende seergruppe og dedikerte medarbeidere, sier Holst Jensen.

Dobler omsetningen

Økonomien i Metropol er skrantende. Friske penger kommer fra investorer som ikke er ute etter kjapp fortjeneste, men som er villige til å investere langsiktig og industrielt i TV-markedet.

Økonomidirektør Tore Bergersen bekrefter at kanalen har svidd av 75 millioner kroner siden starten høsten 1999. I løpet av uka kommer 20 millioner fra eierne, og Telenor Bredbåndtjenester forventes å gå inn tyngre på eiersida etter emisjonen.

- I fjor omsatte vi reklame for 27 millioner. Hittil i år har vi passert 20. Målet er 40, men passerer vi 35, er det bra, sier Bergersen.

Metropol kommer til å gå med underskudd både i år og neste år.

- Men hvis alt slår til, skal vi gå i pluss enkelte måneder neste år, selv om det budsjetteres med minus for året under ett. Vi har et enormt potensial i markedet, på grunn av den attraktive seergruppa og den nye satsingen på programsida. Dette har vi til hensikt å hente ut, sier Bergersen.

Flere positive

Det tar tid å bygge opp en ny TV-kanal. Dette har flere av de havarerte storbykanalene erfart. ZTV, TV6 og TV+ hadde utålmodige eiere som ønsket rask avkastning.

- Nå ser vi at mediebyråene som formidler annonsører til kanalen også er mer positivt innstilt til Metropol. De ser at det er behov for konkurranse i TV-markedet. Vi har brutt ned noe av motstanden som eksisterte mot oss, og når noen av de store annonsørene, som Orkla, kommer til oss, kommer andre etter, tror økonomidirektøren.

I Metropol tror de nøkternt nok at de aldri blir annonsørenes førstevalg.

- Vi er smale, har en annen seerprofil. Men vi blir et viktig supplement. Vi blir viktigere i den miksen av medier annonsørene plasserer annonsekampanjene sine i.

30. september runder kanalen to år, som den første nisjekanalen i Norge.

- Da går vi inn i fase to, og høsten blir viktig for oss. Metropols 26 ansatte skal sørge for en kraftig vekst i seeroppslutningen, avslutter Leif Holst Jensen og Tore Bergersen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling