Undrenes tid

BERGEN (Dagbladet): Hva blir det neste? Spør fresende lesere i Bergens Tidende etter at festspilldirektør Jònsdòttir lot bergenssangen framføre på oljefat under årets høytidelige åpning. A-mollkonserten servert på keyboard?

  • Hvem vet? Den som lider, får se. I går var det i hvert fall seks timers debattmøte om forholdet mellom kritikk og musikk under tittelen «Det Nye». Helt i pakt med den nye trenden i norsk språkbruk skal som kjent titler enten skrives på engelsk eller i hvert fall med bare store forbokstaver. Jamnfør Torshovsteatrets amerikanisering av Helge Krogs «På Solsiden».

Festspillene i Bergen er ikke bare en kulturell løpetid, som Arvid Fladmoe kalte det, men også en eksplosiv blomstringstid for seminarister, møteplagere, kverulanter og debattanter av alle kategorier, som stenger seg inne på kurs og konferanser med «fokus» på ett eller annet.

  • «Fokus» er forresten i ferd med å forsvinne, nå gjelder det å være «potent». Og nåde den næringslivsleder, fotballtrener eller teaterforestilling som ikke har potensen i orden.

Det har plutselig dansekompaniet Carte Blanche. «The Musical», årets festspillforestilling, har faktisk potensial til å bli en publikumssuksess. Undrenes tid er altså ikke forbi. Kompaniet som hittil har vært et lukket forskningslaboratorium for intellektuelle kropper, søker for tida ny sjef etter Karen Foss. Hete søkernavn er kapasiteter som Arne Fagerholt og Sølvi Edwardsen. Også Foss selv har søkt sin egen stilling etter Ellen Horn-metoden, som ryddepike på overtid.

  • En sta vestlandsfa'n som Toralv Maurstad kan kunsten å overleve som fyrbøter i helvete. Nå lover han i BT at store undere vil skje i Voss kyrkje denne helga. Der blir det kirkedrama i Maurstad-regi, og Toralv selv skal spille Josef.

Vi registrerer ellers at kollega Rolf Berentzen har debutert som utstillingsåpner og holdt tale for dagen. «Jeg har møtt store kunstnere, mindre store kunstnere, og jeg har hatt fryktelige møter med kunst,» erklærte Rolf'en.