DAG-FILIP ROALDSNES: Albumdebuterer med «Først», i en original besetning der saksofon, klarinett og trommer utgjør den øvrige klangpaletten. FOTO: TERJE MOSNES
DAG-FILIP ROALDSNES: Albumdebuterer med «Først», i en original besetning der saksofon, klarinett og trommer utgjør den øvrige klangpaletten. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Ung debut, sikre veteraner

Albumnytt fra Dag-Filip Roaldsnes, Bobo Stenson Trio og Lonely Woman.

ALBUM: Pianisten Dag-Filip Roaldsnes (27) imponerte stort, både da han spilte solo på Ungjazz-presentasjonen i mai i fjor og i trioen The Peacocks på selve festivalen for et år siden.

Nå albumdebuterer musikkhøgskolestudenten fra Valderøya.

DAG-FILIP ROALDSNES: Solid debut fra lovende pianist.
DAG-FILIP ROALDSNES: Solid debut fra lovende pianist. Vis mer

PÅ «Først» legger han et knippe av sine egne komposisjoner i hendene på en kvartett der (alt)saksofonisten Kim-Erik Pedersen, klarinettisten Morten Barrikmo og trommeslageren Tore T. Sandbakken er hans medsammensvorne i noterte og kollektivt improviserte partier.

Til sammen danner de et friskt og mangeklangfarget hele som leverer ekspressiv modernisme i nærheten av friform, men forankret i fast rytmikk og tonalitet.

Treblåserne veksler ubesværet mellom ulmende og flammende utfoldelse, uunngåelig nok med et visst ekko av Jimmy Giuffre i deler av klarinettspillet, og Roaldsnes selv utnytter flygelets klangpotensial og bass-diskantdynamikk på utsøkt vis — også i solostykket «Elegi til Laura Palmer».

«Kvartetten forener jazz, kunstmusikk og improvisasjon i et uttrykk som kan kalles kunstjazz» skriver Roaldsnes på omslaget. Kunstjazz er en like god (og like lite fyldestgjørende) beskrivelse som noe, men gjerne for meg: Hvis det er sånn kunstjazz låter, er jeg for.

BOBO STENSON TRIO: Vakkert, vakkert, vakkert.
BOBO STENSON TRIO: Vakkert, vakkert, vakkert. Vis mer

BOBO STENSON TRIO — Stenson, piano; Anders Jormin, kontrabass, Jon Fält, trommer — har for lengst etablert seg på et nivå der hver nye utgivelse er en begivenhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så også med «Indicum», som det kunne være fristende å utstyre med undertittelen «12 transparente meditasjoner», siden denne trioen står for noe av den mest gjennomskinnelige og vakre melodifortolkningen som utøves i dag.

Fra Stensons soloinnledende Paul Motian-hyllest «Your Story» - skrevet av Bill Evans, som i likhet med Stenson hadde Motian som trommeslager i sin trio — og fram til norske, USA-bosatte Ola Gjeilos «Ubi Caritas» byr «Indicum» på melodier av ymse opphav, inkludert trioimprovisasjonene «Indikon», «Indicum» og «Indigo».

Alt framføres i trioens karakteristiske uttrykk der hver tone og hvert slag står som perfekte detaljer i en gjennombalansert, men eggeskallskjør helhet. Wolf Biermann, George Russell og Carl Nielsen er andre navn på komponistsiden, og om grunntonen i albumet er melankolsk, er den langt fra mørk og statisk.

LONELY WOMAN: Stilsikkert og tilgjengelig fjerdealbum.
LONELY WOMAN: Stilsikkert og tilgjengelig fjerdealbum. Vis mer

Snarere reflekterer den en seriøsitet i forhold til instrumental historiefortelling som i sin reinskårenhet aldri unnlater å gjøre inntrykk.

MELODIFORANKRET, men på en helt annen og mainstream-basert måte, er også kontrabassist Tine Asmundsens Lonely Woman — foruten henne selv tenorist Vidar Johansen, trompetist Roy Nikolaisen, pianist Rune Klakegg og trommeslager Svein «Chrico» Christiansen.

Med veldreide, tilgjengelige låter av Asmundsen, Johansen og Klakegg på spillelista kommer «Lovely Luna», album nummer fire siden 2003, og håndverket er nok en gang prima.

Asmundsens swingende bassdriv går frodig og fulltonet i spann med veteranen Christiansens sikre trommespill, og autoriteten hos Johansen, Nikolaisen og Klakegg er også uangripelig i dette materialet der så vel soli som ensemblespill røper rutine og øyeblikksinspirasjon i skjønn forening.

Lonely Woman åpner ikke dører til ukjente rom i det store jazzhuset, men som guide i et par av de mest kjente, er bandet nok en gang utmerket.