Ung soul-sensasjon

Med fare for å virke fordomsfull: Joss Stone høres ut som en svart 60-åring. Hun var 16 år (og blond) da hun spilte inn «The Soul Sessions».

CD: Du leste kanskje om henne i Dagbladet Fredag? Joscelyn Stoker fra Devon i England skulle spille inn debutplata, men ble introdusert for klassisk soul-historie.

Klassisk soul

Det endte med at hun i stedet gikk i studio med en bataljon musikere for å spille inn både kjente og ukjente soullåter - og en moderne «klassiker». Fire dager tok det, og resultatet er mildt sagt forbløffende.

«The Soul Sessions» er ingen sensasjonell plate, for det er ikke sånn at unge Stones tolkninger går langt utenpå egne helter som Aretha Franklin. Det sensasjonelle er hvor ung hun er.

Miamis souldiva Betty Wright tok tenåringen under sine vinger og fôret henne med klassisk soulmateriale. Og Joss synger en sang Wright selv har gjort, «Dirty Man» , med så stor innlevelse og troverdighet at du skulle tro hun hadde et hav av erfaring å øse av.

White Stripes

John Ellisons «Some Kind Of Wonderful» , Carla Thomas' «I've Fallen In Love With You» , for ikke å snakke om Aretha Franklins «All The King's Horses» , får samme bunnsolide behandling. På den annen side vil du neppe kjenne igjen The White Stripes' «Fell In Love With A Boy» i hennes tapning. Den er spilt inn i Philadelphia med soulprotegé ?uestlove (Ahmir Khalib Thompson) fra The Roots bak trommer og spaker. Det betyr ikke at det er hip hop, men den er en anelse mer moderne i uttrykket enn den klassiske soulen som gjennomsyrer plata. Det betyr ikke at dette er nostalgi, det er snarere gamle låter for et nytt hundreår.

Joss Stone er nå tilbake i studio for å spille inn debuten, denne gang med egne låter. Etter en sånn pangstart er forventningene til hva hun kommer opp med ganske enorme. Uansett har hun trolig fått unge folk til å høre mer på soul, og det gjør ingen ting.