Ungdom lærer foran skjermen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

At norsk skole ikke henger med på IKT-utviklingen, kommer godt til syne i ITUs kartlegging av digital kompetanse, ITU Monitor 2007. Dette er alvorlig i et samfunn hvor ungdom bruker stadig mer tid foran TV- og dataskjermen. Det paradoksale er at dette digitale tomrommet preger en skole som ligger helt i front når det gjelder tilgang til avansert IKT-utstyr.

At mediebruk er en sentral fritidsaktivitet for unge kom tydelig til syne nylig, i tall fra Statistisk sentralbyrå som viste at rundt 17 prosent av de mellom 16 og 24 år bruker åtte timer eller mer på tv, PC, video og tv-spill i løpet av en dag. Disse tallene understreker hvor nødvendig det er at de unge er kompetente og kritiske aktører, framfor passive tilskuere, i en digital verden med et like bredt spekter av muligheter som den virkelige – på godt og vondt.

ITU Monitor viser at kun en av ti elever bruker IKT mer enn fire timer i uka, og PC-er og annet dataverktøy er lite brukt i undervisningen for å fremme elevenes læring og kompetanseutvikling. Det viser seg at den digitale kompetansen i norsk skole i stor grad begrenser seg til Internettsøk og enkel bruk av Office-programmer. Det er paradoksalt at den norske skolen sitter på et stort uutnyttet potensial i form av avansert IKT-utstyr, samtidig som en generasjon med god kjennskap til digitale medier har inntatt skolen. Dette gapet mellom visjon og virkelighet viser med all tydelighet at det må stilles strengere krav i forhold til å bruke IKT faglig i norsk skole.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.