MONOPOL: Utdatert, mener forfatteren.
MONOPOL: Utdatert, mener forfatteren.Vis mer

Ungdom uten jobb taper på monopol

Deres eneste møte er hos NAV.

Debattinnlegg

70 000 unge våkner hver dag i Norge - og aner ikke hva de skal finne på. De er arbeidsledige, og den eneste avtalen de har den dagen, er et møte hos NAV. På utsiden står dyktige aktører som ønsker med å bistå med å få dem i jobb, men som holdes utenfor på grunn av et utdatert monopol på arbeidsmarkedstiltak. Dette ønsker regjeringen prisverdig å gjøre noe med ved å sette de fleste arbeidsmarkedstiltak ut på anbud.

Vi konstaterer at attføringsbedrifter organisert i NHO og delvis eid av kommune-Norge vender tommelen ned for forslaget (Dagbladet torsdag 28.august). Ikke så rart kanskje, når de faktisk i dag har monopol. Ingen vil vel frivillig gi fra seg en slik eksklusiv posisjon. For Virke, og de fleste andre vil vi anta, er det derimot kvaliteten som bestemmer hvem som skal utføre denne viktige jobben, ikke eierskap.

NAV kjøper allerede fra private: Hovedorganisasjonen Virke organiserer de private leverandørene av arbeidsmarkedstiltak. Det er blant annet denne gruppen forslaget fra regjeringen åpner for at skal kunne få konkurrere om å levere arbeidsmarkedstiltak, på lik linje med kommunalt-eide attføringsbedrifter. NAV er allerede kjent med tjenestene deres. De kjøper allerede kurs av dem innenfor en ramme på 670 millioner årlig (AMO-kurs 2013). De har derfor allerede bevist at de er i stand til å levere kvalitet.

Attføringsbedriftene vil fortsatt kunne vinne anbudene - hvis de er gode nok: Alle leverandører av arbeidsmarkedstiltak jobber mot samme mål, nemlig å få folk i arbeid. Det å øke konkurransen bidrar til at alle må vise til resultater på nettopp dette. Attføringsbedrifter vil fortsatt kunne levere gode tjenester; de må bare vise at de er gode nok.

Tett kontakt med lokalt næringsliv: Forskning er entydig på at arbeidstrening i det ordinære arbeidsliv er den metodikken som fungerer best for å få folk i arbeid (sist i «The impacts of vocational rehabilitation», Markussen og Røed 2014). Det er ute på hver enkelt arbeidsplass med tett oppfølging fra en veileder at ungdom og andre som skal inn i arbeidslivet best lærer seg spillereglene. Virkes tiltaksarrangører representer de virksomhetene som er eksperter på denne metodikken. De har over mange år knyttet tett kontakt med næringslivet og er vant til å samarbeide med arbeidsgivere om rekruttering.

Norske virksomheter trenger arbeidskraft og får det best ved å ha tett samarbeid med aktørene som leverer dem. Det viktigste målet må være å få flest mulig folk i jobb, ikke hvem som leverer dem.

KOMMENTARFELTET BLE DEBATTLEDET AV JAN-ERIK SMILDEN.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook