Ungdommen best - de med lengst fartstid desidert verst

Her er anmeldelsene av lørdagens MGP-bidrag.

DELFINALEFAVORITT: Helene Bøksle har endelig fått det julemusikkpublikummet hun fortjener, skriver vår anmelder. Og mener hun har et av de beste bidragene til lørdagens MGP-delfinale. Foto: Håkon Eikesdal
DELFINALEFAVORITT: Helene Bøksle har endelig fått det julemusikkpublikummet hun fortjener, skriver vår anmelder. Og mener hun har et av de beste bidragene til lørdagens MGP-delfinale. Foto: Håkon EikesdalVis mer

1. Sichelle: «Trenger mer» Tekst og melodi: Christine Dancke
Ekkoet fra Robyn varer minst halvannet minutt ut i låta, men så aksepterer du plutselig melodien som et selvstendig, fengende individ. Sichelle har en naturlig myk sårhet i stemmen, som kler den banale kjærlighetssorgtematikken — og gjør at du bare nesten begynner å irritere deg over rim som deg/meg, før/bør og nå/så/gå.

2. Carina Dahl: «Guns and Boys» Tekst og melodi: Carina Dahl, Nanna Martorell og Hanne Sørvaag.
Carina Dahl sparker i gang årets Melodi Grand Prix med sylspiss hæl og hullete strømpebukser. Slik høres det iallfall ut. Dette er tøytete, syntetisk dansepop ala 1996, forsøksvis oppdatert med Kesha-håse snakkebrekk. Eurodancen skal man ikke le av, det viser salgstalla til Lady Gaga, men det bør vel snart åpnes for offentlig kimsing av den hardtarbeidende og MGP-opphypede låtskriveren Hanne Sørvaag.

3. Use Me: «Daisy» Tekst og melodi: Jim André Bergsted.
Når «rock» skal vises i MGP har løsningen ofte vært å sukre uttrykket ved legge på et fengende roperefreng som alltid høres teit og påtvunget ut. Her har man i stedet tatt en blodkommersiell rockesjanger, den emoleflende snowboardpunken, og plassert den midt i beste sendetid. Det er en god tanke, som er enda bedre i praksis siden 18-årige Jim Andre Bergsted har skrevet en velfungerende high school-låt hvis klisjétunge øs er som skreddersydd for stadionkonserter der gjennomsnittshøyden til publikumet er 1.50 og gulvet fuktig av noe helt annet enn sprit. Veien til finalen går via lisensbetalernes døtre. La oss håpe de ser på tv.

4. Helene Bøksle: «Vardlokk» Tekst: Cecilie Larsen Melodi: Helene Bøksle, Sindre Hotvedt, Knut Avenstroup Haugen.
Oppjaga ballader med en touch av folkemusikk og hulder har en lang og fin tradisjon i norsk MGP, fra «Nocturne» til Christine Gulbrandsen. Mens vi (eller jeg) venter på at Gåte-Gunhild skal ta til vett og kvede oss til seier, er Helene Bøksle en flott artist å fremme og hun har endelig fått det julemusikkpublikumet hun fortjener. Låten virker dessverre litt ubestemt og flagrende, og ville tjent på å enten strippes ned til noe gåsehudsfremkallende eller hardnes til det oppstod noe oppmerksomhetskrevende norsk-eksotisk gothfolkemusikk.

5. Sie Gubba: «Alt du vil ha» Tekst og melodi: Magne Almås og Petter Øien.
Så til den årlige MGP-øvelsen der et tilfeldig ungdomshusband spiller for opprykk til sjiktet der Vassendgutane og Hellbillies nyter kæsj og store folkemengder. «Alt du vil ha» har en traust takt som tillater distriktsungdommen å svinge plastglasset, de eldre til å ta et par turer på gulvet og kvalifiserer nok til å spilles på NRK2 etter midnatt. I MGP-sammenheng er det komplett uinteressant, men jeg ser slett ikke bort fra at Sie Gubba får lufta bandbussen utenfor fylkesgrensene til sommeren. Forresten, med det havet av frekke bygdeband der ute er det nesten en prestasjon av NRK å fremme denne sjangeren på en så gørr og tannløs måte. Kan vi få se E-76 til neste år?
6. Gatas parlament: «Jobbe litt mindre og tjene litt mer» Melodi: Jester (Alex Molkom).
Gatas er de første rapperne med litt fartstid til å gjøre det obligatoriske hiphopinnslaget i MGP. Det beste vi kan håpe på her, er at de med hensikt har brukt alt de kan for å med hensikt lage en så jævlig låt som mulig for å for. eks skitne til det kommersielle MGP-sirkuset. Dette er en umorsom, ustilig, usløy, urytmisk «låt», mer et rot enn enn en låt, egentlig. Politiske sanger er forbudt i MGP, og selv om jeg ikke klarer å få noe fornuftig ut av teksten vil jeg ikke nøle med å oppfordre til å forby den. Nå og for alltid.

7. Åste og Rikke: «Not That Easy» Tekst og melodi: Rikke Normann
I Idol endte Åste på utstemmingsbenken med fjorårets MGP-højdare Bjørn Johan Muri, han gikk videre, hun gikk ut. Mønsteret vil jeg tro gjentar seg på lørdag, for selv om både Åste og Rikke gjør mer enn godt nok vokalmessig i denne for så vidt kledelig rene soullåten, ender det likevel, og forutsigbart nok, opp som enda en av de kritthvite, veldig norske og sterile soulpoplåtene som the artist formaly known as Idol-Maria Haukaas Storeng pleide å levere.