Vis mer

Ungdomsfilm med noe på hjertet

- Dem finnes det ikke mange av.

FILM: Helt siden Quentin Jacobsen var liten har han vært forelsket i nabojenta Margo Roth Spiegelman. Som barn var de to uatskillelige, men etter hvert som de ble eldre gled de sakte, men sikkert fra hverandre. For mens den rebelske og eventyrlystne Margo er en myteomspunnen skikkelse i hjembyen, er Quentin en sjenert og fornuftig gutt som adlyder sine foreldre i ett og alt. Så når Margo en natt kommer klatrende inn gjennom soveromsvinduet til Quentin, blir det starten på hans livs største eventyr.

Fantasi Etter en magisk natt hvor Quentin hjelper henne med å hevne seg på sin utro ekskjæreste og sine upålitelige venner, forsvinner Margo hjemmefra og etterlater seg en lang rekke innfløkte spor som ingen andre enn Quentin er i stand til å forstå betydningen av. Sammen med sine nerdete bestekompiser Ben og Radar og Margos tidligere bestevenninne Lacey legger han derfor ut på en begivenhetsrik jakt på kvinnen i sitt liv.

«Paper Towns» er basert på en roman av den amerikanske forfatteren John Green, som er best kjent for den filmatiserte romanen «The Fault In Our Stars». Historien drives framover av Quentins jakt på sin store flamme, og innledningsvis er filmen like forelsket i Margo som det hovedpersonen er. Margo introduseres som en nærmest magisk skikkelse, og etter hun forsvinner fortsetter bare mystikken rundt henne å vokse. Men etter hvert som Quentin & Co. nærmer seg målet, viser det seg at det ligger en tanke bak denne karikerte framstillingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Virkelighet «Paper Towns» er en high school-film som tar for seg klassiske temaer som vennskap, fordommer og det intrikate sosiale hierarkiet som eksisterer på amerikanske utdanningsinstitusjoner. Men det som gjør den til en interessant film er dens utforskning av det amerikanerne kaller «the Manic Pixie Dream Girl» — altså fantasien om vakre, vimsete og evig uutgrunnelige kvinneskikkelser som ikke har noe annet mål i tilværelsen enn å tjene som en kombinert støttekontakt og fetisjobjekt for mannlige hovedpersoner.

For når Quentin til slutt er ved veis ende slår hans idealiserte bilde av Margo sprekker. Quentin er ikke egentlig forelsket i Margo, men i sin egen romantiske forestilling om henne, og denne forestillingen har lite å gjøre med mennesket av kjøtt og blod som står foran ham. Måten «Paper Towns» skifter gir fra en mytologisk framstilling av tenåringsarketyper til en forsøksvis naturalisme i sluttminuttene er både effektiv og uventet, og innebærer et betydelig løft for det som lenge ser ut til å være en selvtilfreds og klisjépreget kjærlighetshistorie fra den amerikanske middelklassen. Samtidig må det understrekes at den første timen, hvor Margo leder Quentin rundt på sitt hevntokt, før hun forsvinner og etterlater ham med en rebus som er Dan Brown verdig, også byr på underholdende og uforutsigbar historiefortelling.

Agenda Formmessig er «Paper Towns» konvensjonell til fingerspissene, men det dukker hele veien opp små detaljer i manuset og regien som hever den over gjennomsnittet. Og selv om dens budskap på ingen måte kan sies å være nytt eller revolusjonerende, er det vanskelig å se for seg en sammenheng hvor en slik feministisk kritikk vil være mer effektiv enn i en film som dette.

«Paper Towns» er en over gjennomsnittlig god amerikansk ungdomsfilm med noe på hjertet. Og dem får vi ikke se for mange av på norske kinoer.