MENTORER: Yosef Wolde-Mariam og Lene Marlin er - sammen med Morten Harket og Martin Danielle, tilbake som mentorer når «The Voice» er tilbake neste år. Bildet er fra 2017-sesongen. Foto: TV 2
MENTORER: Yosef Wolde-Mariam og Lene Marlin er - sammen med Morten Harket og Martin Danielle, tilbake som mentorer når «The Voice» er tilbake neste år. Bildet er fra 2017-sesongen. Foto: TV 2Vis mer

Debatt: Musikk-konkurranser

Unge artister tilbys hårreisende ubalanserte kontrakter

De som velger å gå inn i dette yrket tar en stor risiko, fallgruvene er mange og kunnskapen kanskje lav.

Meninger

Musikkbransjen er ikke en søndagsskole, og skal heller ikke være det. Vi må likevel kunne etterlyse et minstemål av anstendighet fra de etablerte og «voksne» aktørene i bransjen, spesielt når unge og uerfarne artister inviteres inn. De unge deltakerne i «The Voice» ble nylig presentert for en 15 siders kontrakt som de fikk to virkedager på å signere - en lang og komplisert avtale som selv erfarne jurister vil bruke lang tid på å forstå. MFO mener denne praksisen er direkte uetisk og i strid med god forretningsskikk.

Kontrakten gir bl.a. Universal Music rett til å inngå en avtale med artistene dersom selskapet vil. Hvis ikke Universal Music velger å benytte seg av retten, kan GMTA (det nederlandske talentbyrået Global Music & Talent Agency B. V.) velge å selge den videre til en tredjepart. Vilkårene er satt på forhånd i opsjonskontrakten, og de er ikke gode!

Musikkbransjen har utviklet seg mye de siste 20 til 30 årene. Der man tidligere kunne forvente en grei inntekt på CD-, og kassettsalg, gir dagens streaming-systemer meget små beløp. I dag tjenes pengene stort sett på konsertvirksomhet og på salg av effekter, T-skjorter o.l. De som velger å gå inn i dette yrket tar en stor risiko, fallgruvene er mange og kunnskapen kanskje lav.

Derfor reagerer vi i MFO sterkt når erfarne plateselskaper og store tv-kanaler bevisst bruker denne ubalansen i maktforhold til å forlede unge, håpefulle og ivrige artister til å skrive under på kontrakter som er hårreisende ubalanserte; binding i opptil 15 år, fraskriving av alle mulige rettigheter, royaltysatser på et absolutt bunnivå, prosenter av alt artisten foretar seg og skattemessige tvilsomme – ja kanskje ulovlige – bestemmelser.

Dette samtidig som plateselskapet tar liten – om ingen – risiko. Det er derfor ikke overraskende at verken plateselskap eller tv-kanal ønsker å uttale seg om dette.

Vi i MFO mener at denne bransjen må organiseres på en slik måte at det finnes reelle muligheter for alle til å gjøre god butikk, også de unge og håpefulle. Selvfølgelig kan ikke alle bli stjerne, og de færreste blir store. Men de som faktisk viser at de har det som skal til for å kunne hevde seg, for eksempel gjennom å vinne – eller komme til finalen – i «The Voice», må gis kontrakter og vilkår som i det minste ivaretar et minimum av deres interesser. Vi i MFO ønsker oss, og jobber kontinuerlig for, et bærekraftig kulturliv der utøverne faktisk kan leve av musikken sin, og der de selv har innflytelse på hvordan rettighetene deres forvaltes.

Jeg skulle ønske at flere delte dette ønsket.