Unge Espens villfarelser

Haavardsholms beste på mange år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Den unge Haavardsholms anspente forhold til den vakre, sjarmerende, men akk så egosentriske mora si har virket avgjørende inn på hans utvikling som voksen. Det har vi forfatterens egne ord for.

I «Gutten på passbildet» uttaler han seg i klartekst, uten dekkmanøvrer eller omskrivninger. Flere ganger tidligere har han omhandlet dette forholdet i fiksjons form, blant annet i romanen «Store fri». Nå legger han kortene på bordet, med billedsiden opp.

Faren var Kampen-gutt. Mora kom fra et kulturradikalt miljø på Vestkanten. De ble tidlig skilt, og mora tok sønnen med seg til København, der hun studerte medisin. I sine barneår pendlet Espen mellom København og Oslo.

Til slutt flyttet (eller flyktet) han fra mora og hjem til faren. Alt dette får vi å vite i noen mellomliggende passasjer i romanen, der forfatteren selv opptrer som forteller.

Her bekjenner han også hvordan han opplevde moras dødsleie. Hun døde av en hjernesvulst i april 2003. Da var Haavardsholm i full gang med å skrive den romanen som disse faktainnskuddene inngår i. Det er lett å se hvilken avgjørende virkning moras bortgang har fått for den endelige utformingen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer