Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Unge har makt

Vi har det yngste Stortinget siden 1814. Unge mennesker har stor makt i næringslivet. Tv, radio og aviser satser på unge medarbeidere og ungt publikum. Unge idrettsstjerner gjør internasjonale karrierer. Og reklamebransjen henvender seg nesten bare til folk under 30. Dagbladet FREDAG har snakket med en ungdomsforsker. Og kårer de 60 mektigste under 30 år.

De 60 mektigste under 30 år

  • Underholding
  • Næringsliv
  • Organisasjonsliv
  • Politikk
  • Sport
  • Media
  • Hvem under 30 mener du har makt i Norge i dag? UNGDOMSTIDA: Dun på leppa, kviser og den vanskelige kjærligheten. Sex, rus og rock\'n\'roll. Å leve på kanten av samfunnet og irritere gamlisene. Noe mer?

    Ja. Unge mennesker har makt. Langt mer enn du tror.

    UNGE NORDMENN har økt sin formelle makt på de politiske arenaer. Men de har også makt gjennom status og penger.

    - Vi har endret vårt syn på barn og unge, sier ungdomsforsker Guro Ødegård ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, aldring og velferd (NOVA).

    - Ungdom er ikke lenger en pubertal fase der du trener til å bli voksen. Ungdom er i dag meningsbærende aktører - der deres syn er viktig nettopp fordi de er ungdom.

    Ødegård er medredaktør i boka «Ungdom, makt og mening», en samling tekster som utgjør en del av Makt- og demokratiutredningen. Rapporten viser at de unges innflytelse har økt de siste åra.

    - 1990-åra var på mange måter medvirkningens tiår, der de voksnes store prosjekt var jakten på de politisk engasjerte ungdommene for å få fart på demokratiet, sier Ødegård.

    VI ER PÅ FORNAVN MED unge stortingsrepresentanter som Ine Marie Eriksen (H) og Inga Marte Thorkildsen (SV). Vi har fått ungdommens byråd og kommunale ungdomsråd. Men står ikke de voksne bak og styrer spakene? - Samfunnet er tilrettelagt for de som har vært der lengst, altså de voksne, sier Ødegård

    - Det finnes flest voksne, og ungdommen blir et mindretall i forhold til stemmeglade pensjonister. Sånn sett er det greit at eldresaken er en valgvinner. Det er fortsatt stor avstand fram til de strategiske virkemidlene de voksne bruker. Men unge kan også lykkes på de voksnes premisser. Vi har jo det yngste Stortinget siden 1814. Det vi ser, er at ungdoms innflytelse har økt de siste åra.

    SKAL DU FÅ NOE GJORT, må du gjøre det sjøl, er det ordtak som heter. Dette passer også på mange av dagens unge.

    - Kollektive ordninger er ikke så viktige for unge i dag, fordi troen på dem har forvitret. Mange unge i dag tenker at «det går gærent med samfunnet, men med meg går det bra,» sier Ødegård.

    - Og det fører til?

    - Unge av i dag er opptatt av å gjøre det godt på skolen, holde seg i form og sikre framtida. Slik sett er ungdom flest ganske strømlinjeforma. Det er viktig å lykkes, fordi det er ditt eget ansvar.

    MANGE UNGDOMMER er aktive i organisasjonslivet. Ødegård trekker fram Natur og Ungdom som en organisasjon som har lykkes godt i å ta opp i seg de strømninger som finnes blant ungdommen i dag.

    - Natur og Ungdom har spisskompetanse på et nivå over de fleste voksne. De er tradisjonelle i den forstand at de har et indre demokrati og et overordnet samfunnssyn tuftet på felleskapstankegangen. De lykkes i å lære opp medlemmene til å bli gode aktivister. Natur og Ungdom er nyskapende fordi de tar sak for sak og organiserer seg forskjellig for hver aksjon. De er også en motmakt til det etablerte fordi de blant annet benytter seg av sivil ulydighet.

    MEN DE UNGES MAKT er kanskje tydeligst innen media og reklame. Barn under ti år drømmer om å bli unge voksne. Kanskje ikke så revolusjonerende. Men også 30- 40-åringene tviholder på ungdomstida.

    - Ungdom som gruppe har mer makt enn tidligere. Særlig er dette knyttet til en symbolsk dominans som vanskelig kan sies å utgjøre makt i ordets tradisjonelle forstand, men snarere pseudo-makt . Den er skapt av andres forventninger til gruppa, snarere enn av gruppa sjøl. Et eksempel på dette er annonsører som higer etter populære ungdomsprogrammer fordi ungdom er påvirkelige, formbare og en kjøpesterk gruppe. Dette bidrar til å gjøre ungdomskulturen dominerende, sier NOVA-forsker Guro Ødegård.


    <> De 60 mektigste under 30 <>

UNGDOMSFORSKEREN:</B> Elevene ved Hartvig Nissens vgs har sammen med andre ungdommer mer makt enn noensinne, mener Guro Ødegård i NOVA.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media