NY TROMPETSTEMME:  Ambrose Akinmusire leverer et sterkt album i sin Blue Note-debut og er en musiker å merke seg for framtida. Foto: Mariah Wilkins Artist Management
NY TROMPETSTEMME: Ambrose Akinmusire leverer et sterkt album i sin Blue Note-debut og er en musiker å merke seg for framtida. Foto: Mariah Wilkins Artist ManagementVis mer

Unge løver og vitale veteraner

Gjør klart for trompeteren Ambrose Akinmusire og en nobel ad hoc-kvartett.

To album med amerikanske grupper kommer omtrent samtidig i vår og lyssetter deler av jazztradisjonen på hver sin måte: Ambrose Akinmusires Blue Note-debut «When The Heart Emerges Glistening» og Lee Konitz/Brad Mehldau/Charlie Haden/Paul Motians «Live at Birdland».

Begge platene byr på strålende jazz, midt i tradisjonens retteste hovedløp. Nesten.

IKKE hørt om Ambrose Akinmusire? Ikke så rart, for selv om den 29 år gamle trompeteren fra Oakland, California, har ett eget album og medvirkning på bl a Esperanza Spaldings «Esperanza» bak seg, og selv om han vant både The Thelonious Monk International Jazz Competition og The Carmine Caruso International Jazz Trumpet Solo Competition i 2007, er det nå, med sitt første Blue Note-album, at han for alvor tar steget ut i verden.

Væpnet med en gloheit trompet og et ungt, offensivt band — Walter Smith III, tenorsaksofon; Gerald Clayton, piano; Harish Raghavan, bass; Justin Brown, trommer — detonerer han 11 originallåter (10 av dem hans egne) og standarden «What's New» med så mye uforferdet glød og trøkk at all eventuell motstand flatblåses i løpet av den lille timen albumet varer.

AMBROSE AKINMUSIRE:  Ny trompetstemme som nok skal bli hørt i framtida.
AMBROSE AKINMUSIRE: Ny trompetstemme som nok skal bli hørt i framtida. Vis mer

Her er en ny, ildfull trompetstemme der ekkoet av tidligere store utøvere nok klinger heftig med — det skulle bare mangle, jazz er også en form for folkemusikk der unge løver lærer av eldre mestre — men Akinmusire har kommet langt i å utvikle en egenstemme som nok skal komme til å gi gjenlyd også på norske festivaler om ikke så altfor lenge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bandet låter dessuten samspilt, kreativt og like sultent som sjefen, og plasserer seg sammen med ham midt i den moderne, ekspressive seinbop/hardbop-strømmen, med ett interessant unntak: «Oscar», ei snakkelåt der Akinmusire gir stemme til Oscar Grant, en 22 år gammel, ubevæpnet afrikansk-amerikaner som ble skutt av politiet i Oakland nyttårsaften 2009.

Her fornemmer vi produsent (og gjestepianist) Jason Morans fingerspisser, som også ved andre anledninger er med på å gjøre dette til et album verdt å notere seg.

NESTEN helt i den andre enden av aldersskalaen finner vi en kvartett som kom sammen for å spille noen kvelder på New York-klubben Birdland rett før jul i 2009. De eldre jazzstatsmennene Lee Konitz, (på det tidspunktet 82), Paul Motian (78), Charlie Haden (72) og ungsauen Brad Mehldau (39) valgte seg et knippe godt hengte standarder, og uten overveldende mye øving sammen gikk de til verket, fast bestemt på å levere musikken duggfrisk over disk til kundene i salen.

«Live at Birdland»

Lee Konitz/Brad Mehldau/Charlie Haden/Paul Motian

5 1 6
Plateselskap:

ECM/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Selvfølgelig lyktes de med det, og neppe bare fordi bassist Haden og trommeslager Motian er gamle kolleger fra Keith Jarretts amerikanske kvartett eller fordi pianist Mehldau og altsaksofonist Konitz har spilt sammen før.

Niks, her var det fire signaturer (eller iallfall tre og en halv) som søkte sammen i nesten majestetisk samspill, fire finslipte formidlere med all verdens tid og ro i hver eneste tone og frasering, fire historiefortellere som enda en gang fortalte vandrehistorier: «Lover Man» og «Lullabye of Birdland» (hva annet?), «I Fall In Love Too Easily» og «You Stepped Out Of A Dream», Miles Davis' «Solar» og Sonny Rollins' «Oleo» så publikum satt ytterst på stolkanten for ikke å miste et eneste poeng.

Samspill, solo og support; foran, på og bak beatet; langt ute, tett inntil melodien — du finner svært mye av jazzens musikalske vesen komprimert i dette klubbopptaket som så visst pustet nytt liv i et materiale som ikke akkurat har vært underspilt gjennom jazzhistorien.

TIL DAGSORDENEN: I går startet MaiJazz i Stavanger med bl a John Scofield og Olav Dale i en gnistrende chase i førstnevntes «Twang», omringet av et forsterket Stavanger Symfoniorkester under Vince Mendozas ledelse, og i dag åpner Jazzfest i Trondheim dørene for alle som synes jazz er enda bedre live enn på plate og mp3.

KONITZ/MEHLDAU/HADEN/MOTIAN:  Majestetisk mestermøte i New York.
KONITZ/MEHLDAU/HADEN/MOTIAN: Majestetisk mestermøte i New York. Vis mer

Begge festivalene holder det gående ut uka med musikk både i, nær og godt ut i kanten av den jazzmusikalske hovedstrømmen, slik den har rent i sånn omtrent 100 år.

Med andre ord noe for alle, sjekk programmene på www.maijazz.no og jazzfest.no.

OBS: Etter at denne artikkelen først ble publisert, er artikkelforfatteren blitt gjort oppmerksom på at Ambrose Akinmusire spilte med sin egen kvartett under Moldejazz allerede i 2009. Dessverre druknet begivenheten i konkurransen fra Cecil Taylors nesten samtidige konsert (der artikkelforfatteren befant seg) og Melody Gardots konsert (der artikkelforfatteren også gjerne skulle ha befunnet seg). Noen ganger er verden ubarmhjertig.

«Live at Birdland»

Lee Konitz/Brad Mehldau/Charlie Haden/Paul Motian

5 1 6
Plateselskap:

ECM/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser