- Ungen min har grått i en time fordi han tror han kommer til å dø

Sterke reaksjoner mot Super Bowl-reklamene.

(Dagbladet): En uvanlig dyster og skremmende reklamesnutt som ble vist under Super Bowl-kampen i går kveld har fått amerikanske tv-seere til å rase på sosiale medier, og forsikringsselskapet som stod bak har måttet rykke ut og forsvare seg.

Forventningene er skyhøye til reklamespottene som vises i pausen under den amerikanske Super Bowl-kampen hvert år. Ikke så rart, med en prislapp på 4,5 millioner dollar per 30 sekunder.

Med et publikum på over 110 millioner mennesker, er de garantert å bli snakkiser.

Barnedød
Så også i år, men denne gangen har stemningen på Twitter heller dyster - i likhet med reklamesnutten det dreier seg om. Den viser en nusselig, krøllhåret liten gutt som snakker om alle de fine tingene han aldri kommer til å få oppleve («Jeg kommer aldri til å lære meg å sykle, jeg kommer aldri til å gifte meg»), før sluttpoenget kommer: «Fordi jeg døde i en ulykke». Deretter zoomes det inn på ulike potensielle hjemmeulykker som kan ha tatt livet av gutten.

«Endelig, prisen for det mest deprimerende jeg noen gang har sett på tv, går til... #Nationwidecommercial», skriver Aaron Rich, sportsanker for NewsChannel9.

«Hei, Nationwide, ungen min har grått i en time fordi han tror han kommer til å dø. Bra reklame, idioter», skriver Elys Bank.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til slutt postet forsikringsselskapet en uttalelse på nettsiden sin, der de forsvarer reklamen.

- Hjemmeulykker som det er mulig å sikre seg mot, er den største årsaken til dødsfall blant barn i Amerika. De fleste er ikke klar over dette. Nationwide kjørte en reklamesnutt under Supwer Bowl som startet enn opphetet samtale. Den eneste hensikten med denne beskjeden var å starte en samtale, ikke å selge forsikringer, skriver selskapet blant annet.

Kjønnsdiskriminering
Flere amerikanske medier har rangert årets Super Bowl-reklamer og kåret vinnere og tapere. De fleste ser ut til å være enige om at Nationwide er årets store taper, men det var også flere andre som kom dårlig ut.

Burgerkjeden Carl Jr. fikk kritikk for sin sexistiske reklame som viste en nesten naken kvinne som går nedover gata mens hun spiser en burger - en burger som skal være uten antibiotika, steroider og tilsatte hormoner - like naturlig som henne selv, visstnok.

The Daily Beast kåret den straks til en av de fem mest kjønnsdiskriminerende Super Bowl-reklamene noensinne.

Forsmådde amerikanere
En kanskje overraskende emosjonell Jeep-reklame har både fått ros og kritikk på Twitter. Det siste fra forsmådde amerikanere, som har latt seg provosere av at bilmerket har lagt sangen «This land is your land» over bilder av kjente steder fra hele verden.

«Jeep burde bli sparket ut av USA for å bruke den sangen som en reklame for hele verden», skriver Nico Helems, juridisk rådgiver for senator Don Humason.

Til gjengjeld er det svært mange som roser budskapet i reklamen: «The world is gift. Play responsibly.»