Unger vil ha ukontroversielle, lette pophits

Derfor overlever Hits for Kids.

(Dagbladet.no): På nittitallet regjerte samleplater som Absolute Music og McMusic de norske hitlistene. I 1993 solgte «Absolute Music 9», med Janet Jackson, Jørn Hoel, 4 Non Blondes og Pet Shop Boys i spissen, i følge Nrk.no over 240 000 eksemplarer. Nå har salget dumpet ned til et gjennomsnittstall på 35 000, og Hits for Kids har tatt over samleplatetronen.

- Det kommer to «Hits for Kids» i året. Den som kommer i april selger rundt 40 000, og den i september ca. 60 000. Det går om lag 100 000 i året, forteller Kjell Petter Askerud i Universal Music.

Mindre utsatt

Men også for «Hits For Kids» har salget stupt. Den første utgivelsen kom i 1998 og solgte over 90 000. Askerud mener det er den nye digitalhverdagen som har skylda for nedgangen i samleplatemarkedet. Folk laster for det meste ned singler, nettopp det formatet samleplatene baserer seg på. Men Askerud mener også at Hits for Kids er mindre utsatt enn de andre utgivelsene.

- Det er fortsatt ikke så mange åtteåringer som laster ned ulovlig. Absolute Music har en mye eldre målgruppe, sier han.

Profilen avgjør

Askerud tror også at en av grunnene til at Hits for Kids-salget holder seg noenlunde stabilt, er profilen bak utgivelsene.

- Mye av det vi har gjort riktig er at vi har holdt fokuset på hva plata skal være. Vi har ikke med noe kontroversielt, ikke noe banning. Hvis man kjøper Absolute Music til barna kan man risikere å få med en Eminem-låt der han sier fuck. Det vil aldri skje på Hits for Kids. Låtene skal være ukontroversielle pophits som er iøreinnfallende og lette å synge med på. Samtidig er ikke «Hits For Kids» så utsatt når det gjelder innehold. Det trenger ikke å være hitlåter, bare det er barnevennlig. Salget til vanlige samleplater handler ofte om hvor sterke de er innholdsmessig, sier han.

FOR BARN: Malin Reitan vant MGPjr i 2005. Musikken hennes er med på «Hits for Kids 16». Foto: Scanpix
FOR BARN: Malin Reitan vant MGPjr i 2005. Musikken hennes er med på «Hits for Kids 16». Foto: Scanpix Vis mer

Boten Anna

Mats Nilsson i Eva Records har ansvaret for Absolute Music-utgivelsene. Han er enig i at den klare barenprofilen gjør det lettere for Hits for Kids å selge plater.

- Hits for Kids har klart å etablere et bra varemerke som når målgruppen. De trenger ikke å ha nye hits, de kan godt bruke en låt fra det forrige Christina Aguilera-albumet for eksempel. Absolute Music og McMusic er mye mer hitbasert. Vi er avhengige av å ha fem-seks hitlåter. En eller to gode låter kan være med på å svinge salget ti- femten tusen. Da vi hadde «Boten Anna» solgte vi for eksempel 42|000, og da McMusic hadde Grandiosa-låta gikk den også noe helt voldsomt, sier Nilsson.

Digitalt konsept

Han forteller at Eva Records har vurdert å lage en digitalversjon av Absolute Music for å imøtekomme nedlastingsproblematikken.

- Vi har vært inne på å presentere konseptet digitalt og gjorde noen tester med Telenor før jul, forteller Nilsson.

Askerud mener at Hits for Kids i utgangspunktet ikke er et nytt konsept.

- Det er noen som kommer og sier: «Hits for Kids, hvorfor har ingen tenkt på det før?». Men det har jo eksistert barnevennlig musikk til alle tider. Det eneste vi har gjort er å samle alle på en plate. Noen sier vi tvinger på ungene musikk de ikke vil ha, men jeg ser mer på det som en inngangsport til annen musikk senere. Vi vil jo at de skal få låter det er en viss kvalitet over, sier Askerud.

Unger vil ha ukontroversielle, lette pophits