Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ungt, norsk og gnistrende i Coltranes ånd

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Shining - tenorsaksofonist Jørgen Munkeby og pianist Morten Qvenild (Jaga Jazzist o.a.), bassist Aslak Hartberg (Oslo Fluid, Eberson/Halle Kvartett) og trommeslager Torstein Lofthus (Bertine Zetlitz Band) - plukker opp arven fra 60-tallsmodernismen (John Coltrane, Ornette Coleman, Paul Bley etc.) med voldsom ekspressiv kraft («sheets of sound») og lyrisk søking i de åpne landskapene. Munkeby (samtlige komposisjoner) utnytter instrumentet fullt ut, inkludert overblåsningsteknikker, i sin høyt-og-lavt-tilstedeværelse, mens den uhyre lovende Qvenild spiller med forbløffende modenhet i forhold til sine 22 år. Hartberg/Lofthus hiver krutt og farge på bålet i et pågående spill som både støtter Munkeby og Qvenilds soli og utvider uttrykket i ensembleforløpene.

Dette er ung norsk jazz på sitt mest vitale, og det er vel verd å merke seg at Shining springer ut av miljøet ved Norges musikkhøgskole. I mange år har Jazzlinja i Trondheim dominert rekrutteringen, nå kommer et utøverstudium i jazz ved høgskolen i Oslo, og hvis vi i framtida får en gjensidig fruktbar dialog/konkurranse mellom de to lærestedene, og unngår destruktiv rivalisering, kan ørene klargjøres for svære mengder ørensfryd. Shining er i så måte en strålende ouverture.

Hele Norges coronakart