Ungt og dristig

I morgen er Dagbladets satsing på helgebilag komplett. Da kommer FREDAG, med hele 40 sider for de som er unge i hodet.

-  Magasinet på lørdager har lenge vært en suksess. Søndagsbilaget, som vi lanserte i vår, har medført en opplagsøkning på 20 000- 30 000 eksemplarer ukentlig.

Vi har store forventninger også til FREDAG, sier sjefredaktør Thor Gjermund Eriksen.

Leder for FREDAG, Eivind Eidslott, og staben på ti medarbeidere har jobbet i et halvt år med fornyelsen av Dagbladets 14 år gamle bilag.

Mye på spill

-  Det gamle bilaget konsentrerte seg hovedsakelig om musikk, film og uteliv. Nå ikke bare mer enn fordobler vi sidetallet - vi utvider også innholdsmessig, sier Eidslott.

De nye satsingsområdene i FREDAG blir reiseliv for unge mennesker, reportasjer om unge nordmenns hverdag, motestoff og spill.

-  FREDAGs spillsatsing blir bimedial, der du på Dagbladets nettsider kan teste ut spillene vi anmelder i bilaget. FREDAG satser også tungt på mote, med en egen medarbeider på feltet. Vi kommer også til å ha omfattende utelivsguider og faste anmeldelser av barer og utesteder i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Reiser og sex

-  Du nevnte reiseliv?

-  Ja, men ikke den tradisjonelle typen reiser. Barnefamilier på jakt etter billigturer til Syden og pensjonister som vil drikke vin i Toscana, vil fortsatt finne sitt i hovedavisa. I FREDAG ønsker vi å trigge unge menneskers nysgjerrighet. Bussreiser i Tanzania, strikkhopping på New Zealand, norske sommerskisentre og utradisjonelle byferier er noen eksempler, sier Eivind Eidslott.

Han lokker også med to faste sexpanel som skal alternere annenhver uke:

-  Panelene består av kjente unge mennesker - én guttegjeng og én jentegjeng - som diskuterer aktuelle sex- og samlivstemaer.

-  Ønsker å bli overrasket

Sjefredaktør Thor Gjermund Eriksen lover ikke bare løs snipp i FREDAG - han signaliserer at han ønsker å bli overrasket selv:

-  Miljøet i redaksjonen er ungt og dristig, og de har i sterk grad frie tøyler til å lage et magasin for unge mennesker og mennesker som føler seg unge. FREDAG blir eksperimentelt, det blir dristig - og det blir vår inngang til nye lesergrupper, sier Eriksen.

Tykkere avis

Han legger til:

-  Alle våre helgebilag har hatt to klare formål. Det ene er bilagsproduktet i seg selv.

Det andre er å rydde plass til en stadig tykkere og bedre hovedavis med nyheter, kommentarer og kultur.

LØSERE SLIPS: Sjefredaktør Thor Gjermund Eriksen skal ha ros for at han tør satse på unge mennesker som skriver for unge mennesker, mener lederen for nye FREDAG - Eivind Eidslott (nr. to f.v.). Til venstre og høyre for Eidslott sitter reporterne Kine B. Hartz, Randi Fuglehaug og Magnus S. Rønningen.