Ungt og friskt må det være

De som kanskje har størst grunn til å juble etter avstemningen om Årets tv-program og Årets tv-fjes, er nødvendigvis ikke Espen Eckbo, Christer Falck, Fredrik Skavlan og Thomas Giertsen, men ledelsen i de kommersielle tv-kanalene. For avstemningen viser at deres satsning på programmer som skal trekke unge seere har slått an.Unge seere er hva det dreier seg om i kommersielt tv for tida. Det er nemlig dem annonsørene vil ha tak i. De er ikke bare kjøpesterke, men også lettere mottakelige for annonsørenes branding, merkevarebygging, av nye og gamle produkter.

  • At Espen Eckbo ble Årets tv-fjes, er for så vidt ingen stor overraskelse. Han har vært det friskeste vindpustet på skjermen i 1999, et slags komisk naturtalent som mer enn én gang dro i land Thomas Giertsens talkshow på TVNorge. Christer «Riksklysa» Falck i «Robinsonekspedisjonen» på TV3 på andreplass er en større overraskelse. For han har, selv om han vant, bare vært en av flere deltakere i et konkurranseprogram. Til gjengjeld har avisene gitt ham god hjelp i å bygge opp kjendisstatusen. Mye av gjennomslaget ligger nok forklart der. Først på tredjeplass i Årets tv-fjes er en av de to store rikskanalene representert, ved NRKs Fredrik Skavlan. Men den journalistisk dyktige programlederen i statskanalen må se seg forbigått av to nykommere i biroller.
  • Takket være Skavlan har NRK i det hele tatt fått ett program med blant de sju beste i Årets tv-program. Her dominerer de kommersielle kanalene helt, med TV3s «Robinsonekspedisjonen» på topp. Thomas Giertsen og TVNorge stikker av med andreplassen, mens TV2s Arne Hjeltnes og Co. tar tredje. Både oppsiktsvekkende og oppløftende er det at Gerhard Helskogs solide graveprogram, «Rikets tilstand» på TV2, innkasserer fjerdeplassen.
  • Når ett av Norges mest sette tv-programmer, Tande-P.s «Høyt skattet», havner på 18. plass på begge avstemningene, forteller det at lesernes tv-avstemning mer er en indikasjon enn en representativ MMI-måling. Men indikasjonen, og trenden, er tydelig nok. Tv-fjesene seerne vil ha skal helst være under 40 år, og kjønnet skal være mann. Det unge, annerledes og formmessig nye, er det som slår best an. Og hos Dagblad-leserne er reklamekanalenes programmer mest populære.