«SUNN FORNUFT-PLAKATEN»: United Bloggers har lansert «Sunn Fornuft-plakaten». Foto: Sara Johannessen / SCANPIX 
«SUNN FORNUFT-PLAKATEN»: United Bloggers har lansert «Sunn Fornuft-plakaten». Foto: Sara Johannessen / SCANPIX Vis mer

United Bloggers er ikke villige til å ofre noe som helst for å hjelpe unge jenter med spiseforstyrrelser

Det eneste som faktisk betyr noe er at de selv skjerper seg.

Meninger

I sommer har Sunn Fornuft-plakaten blitt lansert for å motvirke spiseforstyrrelser. Plakaten er ment å være et manifest for digitale opinionsledere. United Bloggers opptrer som ulv i fåreklær når de retter pekefingeren mot bloggerne, men lar være å pålegge seg selv å operere etter etiske retningslinjer.

Ifølge initiativtakerne er plakatens formål «å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer». Det de glemmer å si noe om er altså de kommersielle distribusjonsnettverket og kreftene som står bak de digitale opinionslederne, og som sørger for å holde liv i de samme digitale opinionslederne de retter pekefingeren mot.

Engasjementet til United Bloggers framstår derfor som særs hult når alternativet faktisk er at de kunne gått foran som en seriøs aktør og laget regler for hvordan de selv og de digitale opinionslederne de har knyttet til seg har lov til å opptre på deres plattform. Det har de valgt å la være å gjøre.

United Bloggers, som sikter seg inn mot over 100 millioner kroner i omsetning i 2016 og som mener de er verdt over 350 millioner kroner (kilde), er et helkommersielt selskap som lever av å levere bloggerne som merkevareambassadører til annonsørene. Firmaet er altså uten skrupler når det kommer til å skumme fløten av de samme bloggerne som de mener bidrar til spiseforstyrrelser. United Bloggers kan virkelig kunsten å snakke ut av begge munnvikene samtidig.

Det er United Bloggers som sitter på makta her, og det er bare tull av dem å lage en plakat som liksom skal gjelde for alle bloggere, når det eneste som faktisk betyr noe er at de selv skjerper seg. Sunn fornuft tilsier derfor at den nye Sunn fornuft-plakaten ikke er noe mer enn en spiseforstyrret hustavle til pynt. Den viser «bare» at United Bloggers har de rette verdiene, men når hustavla møter virkeligheten er ikke United Bloggers villige til å ofre noe som helst for å hjelpe unge jenter med spiseforstyrrelser.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook