United we draw

Ettårsmarkeringene for 11. september er i gang. Med ballader, barn, blomster og brannmenn, og tårer, taler og trusler om hevn. Heldigvis finnes det alternativer til de store tv-kanalenes amerikanske selvforherligelse, til artistenes platte minnesanger og Hollywood-kjendisenes tårefylte silikonkinn. Tegneserier for eksempel.

  • - De samfunnskritiske tegningene fikk rykte for å være antiamerikanske og mange av tegneserieskaperne og deres superhelter opplevde en identitetskrise i tida etter angrepene. Men bransjen fikk etter hvert summet seg til å utnytte mulighetene i tegneserieformatet til å tolke hendelsene. Et av resultatene er DC Comics, minnehefter kalt «9-11 Artists Respond». Med navn som Alan Moore, Neil Gaiman, Will Eisner, Michael Moorcock og Stan Lee i spissen samlet over 200 amerikanske tegneserieskapere sine reaksjoner og refleksjoner over septemberangrepene i to samlehefter.
  • - Mange av fortellingene i heftene illustrerer tegnernes personlige opplevelser fra tirsdagen for snart ett år siden. Kontrasten mellom de daglige gjøremål og de uvirkelige TV-bildene, det strålende solskinnet og den mørke støvskyen i horisonten.

- Serietegnernes refleksjon over eget yrke kommer tydelig fram i flere av historiene der en ydmyk og utilstrekkelig Supermann er en hyppig gjenganger.

  • I fjor høst valgte DC Comics å ikke relatere Supermann til terrorangrepene (til forskjell fra konkurrenten Marwel som plasserte Spider-Mans midt i redningsarbeidet på Ground Zero), men i minneheftene er han sentral i flere av historiene. Men Supermann kan ikke hjelpe og må han innse at han til tross for sine superkrefter bare er fiksjon på papir. Både heltene og skurkene 11. september var såkalte vanlige mennesker.
  • - På ekte amerikansk vis er det også i 9-11-tegneseriene mange ørner, flagg og brannmenn i solnedgang, men her er også viljen til å trekke paralleller til andre steder i verden og andre folkegrupper som opplever terror og tap. Den arabisk-amerikanske serietegneren Jim Mahfood forteller hvordan minoriteten opplevde det som skjedde i historien «Arab Americans». Flere historier trekker paralleller til palestinernes situasjon, til trakassering av arabere, fremmedfrykt og rasisme.

- Minnetegneseriene kombinerer fiksjon og fakta, vill fantasi og dokumentar, og det er på denne måten tegneseriene kan ta opp et vanskelig tema uten å bli for klissete. For selv om superheltene ikke kan endre historien, gir disse tegneseriesamlingene en fin mulighet til å tenke over det som skjedde.