Anmeldelse: DJ Khaled - «Father of Asahd»

Unngår søl til tross for sitt store lag med stjernekokker

DJ Khaled er ikke «the best», men 11.albumet «Father of Asahd» byr likevel på en hyggelig variert lytteropplevelse.

FAR OG SØNN: Albumaktuelle DJ Khaled setter nok en gang rampelyset på sønnen Asahd. Foto: Sony Music
FAR OG SØNN: Albumaktuelle DJ Khaled setter nok en gang rampelyset på sønnen Asahd. Foto: Sony MusicVis mer

«Father of Asahd»

DJ Khaled

4 1 6

Rap RnB Dancehall

Plateselskap:

We The Best / Sony Music

«De er ikke the best, men absolutt bra nok.»
Se alle anmeldelser

ALBUM: Mixtape-albumformatet er definitivt en forvirrende affære. Pionert på midten av 90-tallet av New York-DJ-ene Kid Capri og Funkmaster Flex som en offisielt innpakket versjon av CD-brente lillebror, var det en tidlig pekepinn mot vår tids enkeltlåt-opphengte lytteropplevelse.

Det er denne samme tradisjonen DJ Khaled har fortsatt med stor suksess siden debutskiva «Listennn... the Album» i 2006.

11 album senere produserer han fortsatt ikke låtene selv, og det er her forvirringen trer i kraft for noen. Hva gjør egentlig personen som har ansiktet på coveret og roper «We The Best!» og «Another One!» på låter signert de største navnene innen urban musikk?

Med sin fortid som radiovert har Khaled lært seg kunsten å koble rette artister til rett produksjon, noe populærkulturelle bautaer av typen «All I Do Is Win», «I’m on One», «No New Friends» og «I’m The One» står igjen som klassiske eksempler på.

Legg til en velfungerende kombinasjon av moderne og mer tradisjonell rap, sexy R&B, radioklar pop og hard dancehall, og du får ofte et rimelig underholdende variert produkt.

«Father of Asahd» sparker i gang med det sistnevnte på «Holy Mountain». En låt som i likhet med mye annet her henter samples (Billy Boyos «One Spliff a Day») og stemninger fra svunne tider, og samtidig viser det nevnte killerkombo-eksempelet ved å parre nykommeren 070 Shake (som blant annet drepte det på Kanye West sin forrige skive «Ye») med de Jamaicanske legendene Buju Banton, Sizzla, og Mavado.

Andre lånte partier inkluderer Outkast-megahiten «Ms. Jackson» SZA-sporet «Just Us», samt nikk til klassisk Jodeci («Freak n You» med Lil Wayne og Gunna), Mary J Blige («Thank You» med Big Sean) og Lauryn Hill (Buju Banton-avslutningen «Holy Ground»).

Som vanlig klarer Khaled likevel ikke helt å naile formatet fra start til slutt, men høydepunkter som «Jelaous» (Chris Brown, Lil Wayne og Big Sean), «You Stay» (Meek Mill, J Balvin, Lil Baby og Jeremih), «Higher» (John Legend og nylig avdøde Nipsey Hussle) og «Weather The Storm» (Meek Mill og Lil Baby) gjør albumet definitivt til en mer enn verdig lytteropplevelse.

.