SUKSESS: Unni Lindell og Fredrik Skavlan har hatt stor suksess med bøkene om Nifse Nella. Men anmelderen mener at den fjerde boka er rotete og tung å komme inn i.
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SUKSESS: Unni Lindell og Fredrik Skavlan har hatt stor suksess med bøkene om Nifse Nella. Men anmelderen mener at den fjerde boka er rotete og tung å komme inn i. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Unni Lindell og Fredrik Skavlan lykkes ikke helt

Fantasirikt og formløst om Nifse Nella.

||| ANMELDELSE: Duoen Lindell/Skavlan er ute med bok nummer fire i serien om Nifse Nella. Fortsatt er det uregjerlige spøkelset sjarmerende, og fortsatt er formen haltende.

Fast mønster
Nella bor som før på syfabrikken sammen andre lakenskremsler. Denne gangen følger hun etter fabrikkeieren og sønnen hans til Madrid og tyrefektingsarenaen. Det oppstår trøblete situasjoner underveis. Verst er det likevel for oksen Fedo.

I hver bok lærer Nella om de ti sannhetene, og hver gang tar hun et nytt steg på dannelsesstigen. Hun får kunnskap om kunst, filosofi og litteratur. På reisen til Spania er det malerskrømtene Pablo og Salvador hun møter.

Surrete
Lindells spøkelsesunivers, som følger en egen logikk, begynner å falle på plass. Det er mye fart og festlige replikker her, og spesielt liker jeg at Lindell ikke sensurerer bort vanskelige ord, som solo-opptreden eller formasjon. Det er gode ord å smake på.

Likevel er lesningen en blandet opplevelse. Fortellingen er oppstykket, litt rotete og tung å komme inn i. Miksen av pedagogiske innslag og surrealisme light er en god (og salgbar) idé, men gjennomføringen er ikke fullt så god.

Unni Lindell og Fredrik Skavlan lykkes ikke helt

Det mørke designet er fremdeles lekkert, og Skalvlans tolkning av Nella, med hoggtann og tallerkenøyne, er fortryllende.